View Single Post
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
184
Sitat av waltersar Vis innlegg
Hva antar du det ender opp med?Vet det er vanskelig å forutse utfall av sånne ting, men du har kanskje hørt og vært borti lignende ting eller ihvertfall hatt med det norske rettsvesenet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Altså, lovverkets definisjon på voldtekt er;
Med fengsel inntil 10 år straffes den som
a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller truende atferd,
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller
c) ved vold eller truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv.
(Straffelovens § 291 - Voldtekt)

Ifølge din kompis sin tråd, så har hun selv sagt til politiet at han ikke var voldelig eller truende, så alternativ A utgår. Videre er det såvidt jeg har forstått en enighet mellom både kompisen din og "offeret" i saken at de skulle ha sex, men tvisten er hvorvidt det skulle være med eller uten kondom. Det betyr at hun ikke var bevisstløs, noe som gjør at vi kan stryke alternativ B også. Alternativ C er ikke relevant i vår sak.

Det er derfor, juridisk sett, ikke snakk om en voldtekt. Jeg tipper saken blir henlagt som intet straffbart forhold i løpet av en måned eller tre... Det finnes jo en BITTELITEN sjangs for at vi kan få dette til å gå inn under lovens § 297 istedenfor, som omhandler "Seksuell handling uten samtykke". Den sier følgende:

§ 297. Seksuell handling uten samtykke.
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som foretar seksuell handling med noen som ikke har samtykket i det.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår saken, vil jeg jo si at en tvist om kondom eller ikke kan gå inn under denne paragrafen, som du ser har en betydelig mildere strafferamme enn voldtektsparagrafen. Med tanke på hvor lite kunnskaper han viser i tråden sin om det norske rettssystemet går jeg ut fra at han har rent rulleblad. Da snakker vi en bot, kaaanskje en betinget fengselsstraff (dvs. ikke trenger å sone med mindre han gjør noe annet straffbart i løpet av de neste 2-5 årene).

Sitat av waltersar Vis innlegg
Dette her er i Oslo, så burde vel kanskje bli ett sted i Oslo da eller ?
Vis hele sitatet...
Er ikke så godt kjent i Oslo-området når det kommer til fengsler, men som du kanskje ser, så er sjangsen for at han kommer til å se innsiden av en fengselscelle lik null, så spørs om det er noen vits i å finne ut av hvor han evt. skulle sonet.

Alt her er mine egne meninger. Jeg er ikke advokat, men har sonet litt selv, og studert bittelitt juss mens jeg sonte. Så baserer dette på egne erfaringer og mine egne subjektive meninger...