Tråd: Fertilitet
View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er helt vanntett og sikkert å ha sex så lenge man ikke har det under eggløsning jo. Eggløsning varer 2-3 dager, og sædcellene kan overleve et døgn eller to, derfor sa jeg stå over PIV sex (penis i vagina) hele den uka før og etter eggløsning.
Vis hele sitatet...
Sædceller kan leve en del lengre enn det. Du kan heller ikke være 100% sikker på når eggløsning er, selv om man er regelmessig så kan den gjøre noen krumspring, den kan til og med fremskyndes av å ha sex, eller den kan komme senere enn vanlig og treffe når du tror den er over. Klart, hvis du kun har sex under menstruasjonen så er du vel safe, men å gamble med at man kun kan bli gravid noen dager før og etter antatt eggløsing er ikke en sikker prevensjonsmetode. Det blir litt sikrere om du tester for eggløsning, men der heller får du ikke registrert økning i luteiniserende hormon før et døgn eller to før, og da kan jo skaden ha skjedd. Du kan også ha en hormonstigning uten å faktisk få eggløsning - for så å få en senere i syklusen. Kroppen er ikke en klokke, selv om noen kvinner har mer stabile sykluser enn andre.

Altså, jeg synes dette er en helt fin metode å bruke hvis man hvis man helst ikke vil bli gravid akkurat nå men det ikke er noen katastrofe om det skjer. Men det er IKKE en metode jeg vil promotere som sikker for noen som virkelig vil være sikre på å ikke bli gravid. Unge kvinner, eller kvinner som akkurat har sluttet med en livsstil som potensielt fucker opp mange prosesser i kroppen, kan heller ikke forvente å ha en veldig pålitelig syklus.
Sist endret av *pi; 21. juni 2020 kl. 16:40.