View Single Post
Ridder av 1. klasse
719
I utgangspunktet ingen, så lenge du ikke skal ha kamera på. Hvis du skal ha kamera for å ta bilder/filme, kreves det lisens fra Nasjonal sikkerhets myndighet, men hvis du ska overføre/streame film til briller/skjerm, er du inne under luftfartstilsynet sine regler. Du blir da regnet som et dronefartøy, i stedet for et modellfly.. Men så er jo reglene litt uklare, så du kan i teorien fly med overføring av video, så lenge du ikke er lengre vekke enn at du kan se fartøyet, dersom du tar av deg brillene/ser vekk fra skjermen. Men du har fortsatt ikke lov å lagre filmen/bildene...

Personlig tenker jeg at så lenge man bruker sunn fornuft, så går det an å se litt mellom fingrene på lovverket. Du flyr ikke FPV over stortinget helt uten videre, du finner deg heller et mer avsideliggendes sted, hvor du ikke er til plage for andre. Selv flyr jeg mye i fjell og skog, og føler ikke akkurat at jeg en trussel mot rikets sikkerhet, når jeg filmer litt skog/fjell og legger det ut på nettet. Blir noe annet dersom du henger over marinebasen og knipser bilder/film..