View Single Post
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hæ? Halve åpningsinnlegget er jo dedisert til mangel på økonomiske muligheter og fattigdom som grunn, samt at vi har brukt 3 sider i en tråd på et tidligere tidspunkt hvor jeg argumenterte for fattigdom som grunn og du argumenterte mot.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Selv om fattigdom i seg selv ikke er noen forklaring jeg kjøper …
Vis hele sitatet...
Det burde være åpenbart at det er dette jeg sikter til? Og som påpekt en rekke ganger, fattigdom er ikke korrellert.

Og ja, jeg vet at du har foreslått andre sosioøkonomiske årsaker også – riktignok uten å løfte en finger for å forsøke å påvise en korrelasjon – men det var altså fattigdom du brukte som argument i det jeg siterte.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg har sagt det tidligere, og jeg sier det igjen; det er sært å lese om hva du synes jeg mener.
Vis hele sitatet...
Du har sagt det tidligere, ja. Flere ganger. Og hver gang kan jeg sitere deg på at du har sagt det du stiller deg uforstående til. Kanskje du burde være forsiktigere med hva du sier eller undersøke bedre hva du har sagt og ikke?

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg er helt enig i at volden har fått andre utslag, og at det også er påfallende hvordan noen grupperinger ikke griper til vold. Katolske IRA og kristne ETA har derimot også angreper uskyldig sivil-befolkning gjentatte ganger, så å angripe sivile er ingenting nytt. Selvmordsbombing er derimot nytt, men jeg holder meg til at den vesentlige forskjellen er retorikken som brukes.
Vis hele sitatet...
Dette er en cop-out, og du svarer ikke på spørsmålet. Så prøv igjen.

Som en kommentar kan jeg nevne at det er ikke bare at “volden har fått andre utslag”. Det handler om at gruppene handler i henhold til sin ideologiske overbevisning, hvilke mål som ligger i den og hvilke midler som tillates for å nå disse midlene.

Både IRA og ETA handler i henhold til sine ideologiske mål: Selvstendighet. De begår vold mot sivile, selv om det er av en helt annen skala og hvem som blir drept ikke er på langt nær så vilkårlig. Men ingen har heller sagt at terrorisme mot sivilbefolkning er fullstendig eksklusivt tilknyttet islamister, selv om omfanget, hyppigheten og vanvittigheten i de oppgitte årsakene vanskelig kan toppes av andre nålevende grupperinger av særlig utbredelse og betydning.

Ingen har heller sagt at det ikke er mulig å begå terrorisme på rent politisk grunnlag. Men at politisk terrorisme forekommer er like lite et argument for at islamistenes terror er politisk, og ikke religiøst motivert, som det at religiøs terrorisme forekommer er noe argument for at ETA og IRA sin terrorisme er religiøst, og ikke politisk motivert.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er rimelig åpenbart at det er null korrelasjon mellom terror-handlinger begått i vestlige land og akademisk bakgrunn/oppvekst i krigsherjede områder. For å begå terrorisme i vesten må man faktisk slippe inn.
Vis hele sitatet...
Som jeg har påpekt gang på gang i vår forrige diskusjon om dette temaet: Den manglende korrelasjonen gjelder ikke bare vestlige forhold, men i akkurat like stor grad terrorisme begått i Midtøsten.

Det er veldig interessant at dette er et objektivt, dokumentert faktum som du rett og slett nekter å ta til deg. Jeg har påpekt det gjentatte ganger, med flere uavhengige kildehenvisninger og sitater fra omfattende studier, men du blånekter på å akseptere det. Det kan ikke kalles noe annet enn ren virkelighetsfornektelse.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tja, for meg er det viktig å basere en risikovurdering på virkeligheten i størst mulig grad. Å utelukkende diskutere worst-case scenarioer er lite interessant og ikke spesielt konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Det er aldeles ikke snakk om å “utelukkende diskutere worst-case scenarioer”, men å la være å late som at trusselen er ikke-eksisterende. Vi kan si med nær hundre prosent sikkerhet at dersom en gruppe som al-Qaida hadde klart å skaffe et atomvåpen, så ville de forsøkt å smugle dette inn i kjernen av en vestlig, sannsynligvis amerikansk, storby med hensikt å detonere det. Vi vet at de har forsøkt å få tak i atomvåpen på svartebørsen. Og de ville sannsynligvis lykkes i å smugle det inn. Anerkjente kjernevåpenpolitiske analytikere som Graham T. Allison mener at dette ikke bare er et mulig, men et overhengende sannsynlig scenario. Det samme mener Charles D. Ferguson, Fred L. Wheling og Leonard S. Spector fra Center for Nonproliferation Studies.

Fra The Belfer Center for Science and International Affairs sin FAQ om kjernevåpenterrorisme:
Is it really plausible that terrorists could get and use a nuclear bomb?

Yes. Unfortunately, terrorist use of a nuclear bomb is a very real danger. During the 2004 presidential campaign, President George W. Bush and Senator John Kerry (D-Mass.) agreed that nuclear terrorism was the single greatest threat to U.S. national security. Published estimates of the chance that terrorists will detonate a nuclear bomb in a U.S. city over the next ten years range from 1 percent to 50 percent. In a 2005 poll of international security experts taken by Senator Richard Lugar (R-Ind.), the median estimate of the chance of a nuclear attack in the next ten years was 29 percent — and a strong majority believed that it was more likely that terrorists would launch a nuclear attack than that a state would. Given the horrifying consequences of such an attack, even a 1 percent chance would be enough to call for rapid action to reduce the risk.
Vis hele sitatet...
En bombe på “bare” 10 kilotonn detonert midt i New York kan fort ta livet av en million mennesker.

Bruker vi mediananslaget over, betyr det at det sannsynligvis vil gå av en atombombe i en storby i løpet av 20 år, selv når man ikke hensyntar at teknologien vil gjøre det enklere det andre tiåret enn det første. Å tro at dette scenarioet er helt utenkelig og utelukket er ikke bare forferdelig naivt, det er potensielt katastrofalt.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Eot har allerede postet en av Bin Ladens tekster som dra fram politiske grunner, noe du glatt overså.
Vis hele sitatet...
Overså?! Jeg har nettopp brukt langt over 1500 ord i de foregående innleggene på å adressere akkurat dette, og du sier jeg overser det? Dette er helt absurd.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du fokuserer veldig sterkt på ideologene og deres meninger, samt enkelt-individene som har begått terror-handlinger, og baserer konklusjoene på dem. Det er fair nok, for å analysere Hitler/Goebbels/Mein Kampf, Stalin/Lenin/Marx&Engels gir alle dype innsikter i både Nazismen og Kommunismen, men det er derimot ikke noe motargument mot å ta et sosio-økonomisk perspektiv heller.
Vis hele sitatet...
Dette er en stråmann, og det vet du så inderlig godt. Som presisert til fingertuppene blir såre har jeg betraktet “det sosioøkonomiske perspektivet” også. Og i tillegg til å måtte skille mellom motivasjon og årsakssammenhenger for radikaliseringen, viser det seg at ingen sosioøkonomiske variable man har betraktet er korrelert. Dette har jeg allerede gått i dybden på.

Hvis du ønsker å argumentere for sosioøkonomiske årsaker, så må i det minste prøve å vise en sammenheng. Inntil du gjør det, er det en naturlig konklusjon at radikaliseringen er en selvforsterkende prosess som har lett for å forekomme med det rette ideologiske grunnlaget i kombinasjon med intellektuell isolasjon fra alternative inntrykk.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Yemen har i praksis ikke noe politi, og de har ingen lover som blir håndhevet. Det er i praksis et lovløst samfunn (i ordets rette betydning, ingen skriftlige lover) …
Vis hele sitatet...
Dette og resten av avsnittet er uvesentlig for det jeg sa; nemlig at det er en voldsomt sterk påstand at de ikke følger sharia overhodet når grunnloven formelt fester sharia som basis for alle lover. Når du her følger opp med at det ikke finnes skriftlige lover, skjønner jeg ikke hva du snakker om. For det første er jo selvsagt grunnloven i seg selv en skriftlig lov. Videre finnes det en lang rekke skrevne lover, og du kan i hvert fall se en del av dem her: http://www.ilo.org/dyn/natlex/natlex...&p_country=YEM

Og i Jemen er det nedskrevne lover mot blant annet utroskap, alkoholbruk og apostasi – sistnevnte med dødsstraff som følge – jamfør sharia. Her er et eksempel hentet fra linken over: http://www.refworld.org/pdfid/3fec62f17.pdf

Article (12): There are seven crimes for which punishments prescribed by religious jurisdiction are meted out; they are crimes for which a specific religious Jurisdictional [hodoud] stipulation exists and is a pure or mixed Devine right, which religious jurisdiction expresses as "limits."
These are seven in number as follows:
1. Transgression 2. Apostasy 3. Banditry 4. Theft 5. Adultery 6. Slander 6. [sic] Drinking Alcohol
Vis hele sitatet...
Straffene for dette sammenfaller med tradisjonell shariabasert avstraffelse.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Om jeg ble tatt for å stjele der hadde jeg ikke fått hånden kuttet av, men jeg hadde nok måttet betale noen hundretusen kroner i erstatning. Hvor mye hadde blitt bestemt av hvor god jeg var til å forhandle og bløffe.
Vis hele sitatet...
Med mindre du faktisk hadde blitt dømt etter loven, selvsagt:
Article (298): Anyone who steals what equals the legal minimum for a theft and complies to the conditions for meting out the religiously ordained punishment for theft shall be punished by amputation of the right hand at the wrist, if a recurrence is perpetrated by the same person, the left foot of the latter is amputated at the heel; …
Vis hele sitatet...
Og Amnesty International rapporterer at dette også skjer i praksis:
Sitat av Amnesty International
The judicial punishment of flogging was widely imposed, particularly on those convicted of consumption of alcohol. In some cases floggings were carried out in public. At least 14 people were sentenced to amputation in April by a court in Sana‘a. Five of the 14 defendants were convicted of highway robbery and sentenced to cross-amputation of the right hand and the left foot. The other nine were convicted of theft and sentenced to amputation of the right hand.
Vis hele sitatet...
At politiet ikke fungerer og at rettsystemet er kaotisk, svakt og korrupt har du nok helt rett i – dette kan man også se av din store skrekk, skriftlige kilder. Men det er ikke kun dette du har påstått. Det du har sagt er at Jemen ikke følger sharia overhodet, og nå også at de ikke har nedskrevne lover. Dette er direkte feil begge deler.

Dette er i stor grad uvesentlig for kjernen av diskusjonen (bortsett fra å eksemplifisere atferd diktert av religiøs overbevisning), men jeg tar tak i det likevel for å påpeke at det evinnelige maset ditt om lokalkunnskap og førstehåndserfaring som den eneste troverdige kilde til kunnskap åpenbart ikke holder mål.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Når det gjelder homofoli-tråden, så kunne jeg satt interessante i hermetegn, fordi jeg burde jo bli vant til at hvis en setning kan feiltolkes til at jeg er en gal ekstremist kommer du til å gjøre det og skrive lange tekster om det.
Vis hele sitatet...
Jeg mener slett ikke at du er en ekstremist – jeg har hele tiden antatt at du ville snu i din insinuasjon av rettferdighet i terroristenes angrep mot sivile når implikasjonene ble påpekt og reagert mot. Jeg mener derimot at du er alvorlig moralsk forvirret når du spytter hatbeskyldninger over saklig argumentasjon for terroristenes motivasjon (uten at du har klart å komme med et eneste troverdig motargument) mens du omtaler rop etter globalt massemord av homofile i samme tråd som “interessante”.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg vil forøvrig gi deg kompliment for det nest siste innlegget her. Der beskyldte du ingen for intellektuel latskap,
Vis hele sitatet...
Joda, på sett og vis gjorde jeg det. Nesten, i hvert fall. Det vil si, jeg repeterte det jeg hadde sagt før.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
påsto ikke at noen av meningsmotstanderene dine "aldri har skrevet et koherent innlegg på over 100 ord"
Vis hele sitatet...
Jeg beskyldte ingen spesiell for dette i utgangspunktet heller. Jeg sa at ingen som er i stand til å formulere et koherent innlegg på over 100 ord har beskyldt meg for å argumentere fra et blindt hat når jeg i andre tråder har kritisert kristendommen alene.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
og henfallt knapt til stråmannsargumentasjon.
Vis hele sitatet...
Det er ikke stråmannsargumentasjon når du faktisk har sagt det jeg argumenterer mot.