Tråd: Pride/FRI
View Single Post
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Angående dette utsagnet så tenker jeg at i dag skal tydeligvis hver eneste serie, film, og andre medium ha et blandet par, en homofil venn, en transkjønnet også videre. Enda de utgjør en minoritet i vestlige hvite land blant vennegjenger, par (hvor de aller aller fleste er hvite) o.l. Og det er greit nok det, men disse karakterne blir ikke skrevet for å være gode vellskrevne karakterer, men for å være mangfoldig, og inkludere.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Det var diskutert noe lignende i en annen tråd, denne dum mann/smart dame - tropen, som er ganske kjedelig og forutsigbar.

Jeg vil ikke si at alle homofile roller er platte, men alle handler om homofili. Det finnes jo gode filmer med det som tema, men ideelt sett burde en karakter være homo uten at det var temaet til karakteren. Jeg synes Skam var et positivt unntak der, i Isak-sesongen. Den sesongen handlet hovedsaklig om psykisk sykdom, det faktum at hovedpersonen var homofil ble ikke adressert enn mer enn det nødvendigvis må bli når en ungdom får seg sin første kjæreste og han viser seg å være en gutt. Det var rett og slett en homofil karakter der homofilien ikke var hovedpoenget. Man kunne fått ca samme serie om man brukte et heterofil par. Da nærmer vi oss ekte representasjon. Den krampaktige representasjonen du beskriver tenker jeg er et skritt på veien, men det er egentlig rart at man ikke har kommet lengre.
Sist endret av *pi; 19. juni 2021 kl. 09:44. Grunn: Skrivefeil