View Single Post
Kjøpte 32G da jeg oppgraderte for ~4 år siden. Mest fordi RAM lenge hadde vært en begrensning i den forrige PCen, og nå kjøpte jeg nok til å ikke lenger måtte tenke på det. Føles ganske godt å aldri tenke på RAM-bruk overhodet. Med vanlig workload ligger jeg på en ~10GB i bruk. Mesteparten går da til nettlesere og backup-software.

Per nå har jeg konfigurert alle nettleserne mine om å bare cache alt i RAM og drite i å swappe noe til disk når det ikke er i bruk. OSet lar også være å swappe noe særlig av kernel/drivere med nok RAM tilgjengelig, og dette kan også tvinges med DisablePagingExecutive. Jeg bruker også RAMdisks i ny og ne, spesielt om det er et spill jeg ønsker å spille, og det ikke er ønskelig å flytte det til SSD-disken. Lager da en RAMdisk, kopierer inn de største datafilene, renamer de originale filene og symlinker originalnavnene til å peke på disken i stedet. I revers er det bare å rename tilbake igjen, alt med et script. Det samme er en løsning for de som elsker å spole masse i høyoppløselige filmer, så lenge SSD ikke er et alternativ.

RAM kommer også godt med til virtuelle maskiner, og jeg booter ofte Linux for docker eller for CTF-konkurranser.
Sist endret av Dyret; 18. april 2018 kl. 23:06.