View Single Post
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/nyheter/fors...syria/67620107

"- Som også professor Ulfstein er inne på, foreligger det folkerettslig grunnlag for norsk deltakelse i maktbruk i Syria for å forsvare Irak mot angrep fra ISIL. ISIL opererer fritt mellom Irak og Syria.

De norske styrkene skal trene, rådgi og støtte lokale syriske styrker i deres kamp mot ISIL. Det er en forutsetning at kampen er rettet mot ISIL."

Ser ut som vi kjemper mot ISIS og ikke Syria / rebels. Imo er det greit at vi kjemper mot ISIS, sålenge vi ikke rotter oss opp i noe proxy greier mellom USA / Russland.
Vis hele sitatet...
Ja, la oss gi den opprørergruppa vi misliker minst masse våpen og trening slik at de kan kverke den vi misliker mest! Hva kan gå galt?

Hvem av våre store onde fiender er det som ikke har blitt hjulpet på denne måten på et tidspunkt? I begynnelsen av Syriakonflikten (da man fortsatt surfet på idéen om den arabiske våren) hjalp vesten den Frie Syriske Armé og lignende grupper i kampen mot Assad. Disse gruppene er nå stort sett IS-medlemmer alle sammen. En uheldig utvikling, så nå må vi finne en annen opprørergruppe og støtte disse i kampen mot IS. IS, en rabiat gruppe som ikke hadde kunmnet ha fortfeste i Irak hvis det ikke var for at vi fjerna Saddam og avskaffet hele statsapparatet der. Og hvordan fikk egentlig en rass som Saddam Hussein slikt jerngrep i Irak som han gjorde? Vel, hans styrker fikk jo støtte og trening og hjelp av vesten da de sloss mot Iran, fordi man på den tiden var mer redde for Khomeini og hans mujahdinere. Og noen år i forveien var det mujahedinerne (senere Taliban) som fikk våpen og trening i proxykampen mot Sovjet i Afghanistan.

Jeg har virkelig ikke oversikt over denne sørgelige verdensdelen, så vennligst korriger eventuelle feil i det som står over. Men jeg tror ikke jeg tar i når jeg hevder at "min fiendes fiende er min venn" er en ekstremt godt debunka myte og at vi kanskje burrde revurdere denne millitærdoktrinen.