View Single Post
Sitat av jonna_nett
OK.
Har nå skjønt at det este med tanke på fremtiden
er å ta 2Fy og 3MX, men hvordan går det å ta begge disse
samtidig? Sikkert et helt elendig spørsmål, men alikevel.
Men hvis jeg tar disse to fagene, hvilke muligheter får jeg da videre?
Vis hele sitatet...
Du må ta 2mx og 2fy samtidig, deretter 3mx det tredje året på videregående. Hvis du tar disse to (tre med 2mx) fagene har du omtrent alle muligheter (sett at du har høyt nok krav) til å komme inn på hva som helst (med unntak av linjer som enten krever videre kompetanse innen fysikk (3fy), eller kjemi/biologi (2/3kj og 2/3bi).

Hvis du først skal ta matte og fysikk på videregående er det like greit å slenge inn enten kjemi eller biologi, spesielt biologi siden dette er et relativt enkelt realfag, dog vanskeligere enn de fleste andre fag man har på videregående. Jeg tok 2/3mx, 2/3bi, 2/3fy, og selv om karakterene mine ikke var av den vidunderlige sorten (endte vel opp på 4.5 eller no) fikk jeg mange ekstrapoeng av disse fagene som gjorde at jeg kunne velge og vrake av studier. Studerer for tiden til å bli sivilingeniør på NTNU. Veldig smart valg!

Men hvis du skal for eksempel studere medisin i oslo må du i tilleg ha flere 6'ere enn 5'ere og ingen omtrent 4'ere eller lavere. Men selv om du ikke får skyhøyere karakterer får du et gigantisk spekter å velge ut fra med et snitt over 4 og iallfall 2/3MX og 2FY. Forøvrig hørte jeg noe om at NTNU skal starte opp en dataspillinje, det er kanskje noe for deg?