View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Apeloff Vis innlegg
Renere :P ?

Hva mener du med det?
Vis hele sitatet...
Jeg tror han mener at det er en _stor_ forskjell på førsteintrykket av psykedelika avhengig av set og setting.
Å prøve sopp for første gang, ute i det fri er en særdeles mer givende opplevelse enn de gangene jeg har tatt sopp inne. Og salvia har egentlig ikke gitt meg mer enn en latterkule nå og da.

Ikke ta meg feil, men jeg tar sopp mye mer alvorlig enn salvia, sopp er såpass mer givende, man kan gå i timesvis i denne utrolige tilstanden, studere, og manipulere ting man møter på.
Salvia er så kortvarig og så absurd at.. ja.. jeg vet rett å slett ikke helt hva jeg skal si som jeg ikke har sagt før.

I tillegg sier du, Elemental, at du ikke har prøvd noe annet enn salvia i den psykedeliske verdenen. Jeg ville heller anbefalt deg sopp også, salvia er så annerledes. Så vanskelig å få noe konstruktivt ut av, at jeg vil nesten påstå at det er et dårlig førstemøte med psykedelika.

På den ene siden, synes jeg att jeg er på vei til å utvikle ett veldig komplett og rolig syn på verdenen, att alt faller på plass, ting går på skinner. Møter noen humper her og der. Men alt i alt virker ting veldig sammensatt, vil ikke ødelegge det. Har lært meg å håndtere livet litt bedre mener jeg.

så vet jeg om flere i 20-25 års alderen som jeg deler syn på livet med nå. Og de var klare, og ingen angrer. Det virker som de fleste som er tror de er klare, og ikke undervurderer faren ved stoffet, reflekterer lenge over mulighetene du har ved å innta ett sånt stoff, har vellykede turer. De er jo bortimot ferdigutviklet, vertfall en del mer sammensatt enn meg. Er jeg klar for dette? de var uten tvil, men jeg er 16, 17 til sommeren.
Vis hele sitatet...
Du "mister" ingenting etter en tur, vil jeg påstå, for uten de egosentriske folka jeg såvidt kaller bekjentskaper. Du vet, den typiske tøffingen, han som fikk alle dama på festen. En av de ringte meg etter en sopptur i Amsterdam, han hadde kommet hjem og var helt skjelven i stemmen fordi han ikke kjente seg "hel" lengre, det var noe som ikke stemte.

Noen dager/uker senere hadde egoet hans bygd seg opp og han var samme gamle fyren.


For meg personlig, og såvidt jeg vet fra de rundt meg, så fikk mitt første møte med psykedelia, gjort meg "hel", som om jeg tidligere ikke var helt våken, ikke helt fullført. Verden fikk et ferskt preg over seg, som om jeg fikk ekstra livsglede.
Høres kanskje litt korny ut, men slik følte jeg det. Det er dog lenge siden jeg har trippet nå og jeg må innrømme at jeg ser tilbake på den første gangen med savn.


Ett nytt syn, nye tanker.

liten tanke, og ett spørsmål jeg vil ha besvart.

Har og den tanken om att verdenen jeg lever i og oppfatter, er som den er fordi de 7 sansene mine er trent opp til å oppfatte den på en slik måte. Ville en sopp tur eller syre. Eventuellt kunne fjernet disse sperrene, tatt meg tilbake til tja, barnestadiet (selvsagt litt mer utviklet enn ett spedbarn) men brutt denne barrieren, og gitt meg litt mer forståelse på hvordan vi er bygd opp og hvorfor vi ser ting som vi ser på dem?

Er ikke så flink til å formulere spørsmålet mitt, jeg tenker på ganske mye rart. Men, jeg liker og tenke mye. Ville alltid prøve syre, men så ikke før ett par måneder siden, att syre eller sopp faktisk kan være noe som jeg kan ha en givende opplevelse på når jeg er klar. Ville bare prøve for noen syke visuals :P
Vis hele sitatet...
Flere kjente i historien har tilegnet psykedelika å ha evnen til å omgå disse "sperrene" som vi lærer oss med alderen. Jeg kan ikke forklare det, men du vil vri om å vende på alle assosiasjoner du har, alle konsepter og logiske tankeganger. Psykedelika er vanskelig å gi utenforstående innblikk i, med mindre de prøver det. Men en ting som står sentralt i de fleste rapporter: Tankene dine vil jobbe merkelige måter under en tur.

Her er det rare, shulgin nevner dette: Han kom tilbake til et barnestadie når han inntok psykedelika for første gang. Jeg husker ikke hvilket han tok først, kanskje LSD eller sopp. Men tingene han så, husket han klart fra barndommen.

Jeg har diskutert med flere som sverger f.eks at tankespinnet på en tur er akkurat samme måte de tenkte på når de var barn, meg selv inkludert.

Til sist vil jeg bare si at jeg stusser litt over den "jeg vil bare se visuales" greia, jeg var selv slik første gang jeg hørte/leste om sopp. Og ble dels overrasket første gang jeg prøvde sopp at hallusinasjonene er bare en liten brøkdel av opplevelsen. Du kommer til å tenke og kjenne mye rart som får synet til å virke overflødig til slutt.