Tråd: Baneheiasaken
View Single Post
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg
Så du har tro på at politiet ikke kan korrumperes med gaver, samtidig som du synes det andre er ekstremt? Tror du ikke at politiet vil være profesjonelle nok til å håndtere overvåkning av norske borgere i tråd med lovverket? Det virker som en logisk brist.

Politiet kan sikkert utrette bra arbeid med verktøy sponset av private, men det gjør det ikke rett. Politiet skal ikke behøve donasjoner fra private for å gjøre jobben sin, og de burde ikke ta i mot gaver i det hele tatt. Det er en skummel grense å krysse. Som det er blitt poengtert så er det naturlig at gaver endrer dynamikken mellom mennesker. Hvis jeg over mange år gir lensmann på bygda dyr whisky i julegave er det ikke urimelig å tenke at han ville sett mellom fingrene på ting som han ellers ville tatt tak i. Historien viser at det er lukrativt å være venn av politiet. Derfor mener jeg at politiet bør aldri stå i takknemlighetsgjeld til andre, og ideelt sett burde vært underlagt antikorrupsjonsregler som hindret dem i å motta den typen gaver.
Vis hele sitatet...
Nå er det ganske stor forskjell på å gi en dyr whisky i julegave til en enkelt politimann, kontra å gi en gave som hele etaten kan bruke i arbeid mot kriminalitet.

At det ikke skal være nødvendig å gi donasjoner til politiet for at de skal kunne gjøre jobben sin er vel de aller fleste enig i, men eksemplet ditt er ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Det er godt mulig at din historie viser at det er lukrativt å være venn med politiet, men vil absolutt ikke tro at det gjelder for folk flest. Min erfaring er at politiet vil alltid gjøre det de kan for å oppklare kriminalitet, uavhengig av hvem som har gjort lovbruddet. Unntaket er selvfølgelig når dem selv har stått for lovbruddet.