View Single Post
Sitat av hideout Vis innlegg
En ting jeg alltid har lurt på; Heroin er vel så og si et av de mest avhengighetsskapende stoffene som er, skal ikke mer til enn å prøve det et par ganger før man kan merke fysisk avhengighet, om jeg har forstått det riktig?
Vis hele sitatet...
Dette er nesten som allmenn konsensus å regne, så sånn sett har du forstått det rett. Det er dog ikke korrekt, enda mange av både de narkomane og deres pårørende ville sagt meg imot.

Det er ekstremt mye feiloppfatninger rundt heroin, heroinavhengighet og heroinabstinenser. Grunnen til dette tror jeg er at heroin er et stoff som nesten utelukkende har avhengige brukere. På den ene siden har du "alle" som har "forstått det riktig". Alt de vet er skrekkhistorene, som de forteller hverandre og stadig bekreftes.

Men hvem bekrefter det? Jo, narkomane og x-narkomane. Kanskje også noen pårørende. Så det man ender opp med er en gruppe som har monopol på førstehånderfaringene og som helt åpenbart har alt å vinne på å beskrive disse som så jævlig som mulig. "Et øyeblikks svakhet" og så var du huket fast i heroinens kroker er en veldig grei beskrivelse av hendelsesforløpet - ihvertfall med tanke på at sannheten gjerne heller mot: "tok heroin ca annenhver dag i noen uker, bruken eskalerte hele veien, men jeg klarte faen meg aldri å bare ta meg selv i nakken og si nok er nok."

Abstinenser kan oppleves etter bare en gangs bruk, dog det da skal være særdeles store doser (relativt til opiat-naiv toleransenivå). For "normalt" bruksmønster vil gjerne 4-5 dager med heroin-inntak hver dag, også flere ganger for dagen, være nok til å så smått få reelle abstinenser.

Før jeg ble avhengig så pleide jeg å kjøpe heroin i helgene, da tok jeg det fra fredag til søndag og jeg opplevde aldri noen form for abstinenser - enda det tidvis også ble en dag i uken etc.

Man må faktisk ta noen jævlig dårlige valg ganske mange ganger for å bli avhengig av heroin, det er ikke noe som skjer "ved uhell".

Sitat av hideout Vis innlegg
Hvordan kan det være mulig mtp. hvor svakt stoffet er? Det er vel skjeldent over 10-15% styrkegrad på gateheroin i norge, eller?
Vis hele sitatet...