View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Entropi: Jeg synes det er litt kinkig å få helt taket på hva Likud sin offisielle linje egentlig er i disse dager.
Vis hele sitatet...
Men du oppsummerer jo greit hva vi kan si om den ut fra informasjonen vi har.

I den originale deklarasjonen fra 1977 er første setningen... og det er jo ganske klar tale! På den annen side har Likud tydeligvis ikke utgitt noe offisielt partiprogram siden 2009. De ser ut til å heller kokettere med henvisninger til tidligere meritter. Nethanyau har høstet krass kritikk fra de mer ytterliggående elementene i partiet for å ikke være kompromissløs nok, hvilket er smått absurd - men sant.
Vis hele sitatet...
De ytterliggående elementene, ikke bare i hans eget parti, har vært økende og er en stor maktfaktor.

For meg virker det som om Likud i dag ikke offisielt tar konkret stilling til spørsmålet; de vil hverken bekrefte at de vil utslette Palestina eller anerkjenne en tostatsløsning, og det fremstår som en ganske bevisst mediestrategi. Skal vi vurdere Likud på bakgrunn av merittlista deres er det selvsagt fullstendig åpenbart at noen tostatsløsning ikke ligger på bordet, men nå slipper de å binde seg til ei linje hvor de ikke kan forhandle hvis de skulle få lyst.
Vis hele sitatet...
Ikke minst trenger de skinnet av ansvarlighet for å ha innpass i vesten, tror nok det handler mer om det. Det vil si, under Sharon var de selverklært positive til en palestinsk stat på et tidspunkt, men han forlot da også partiet etterhvert. Ikke at Sharon var noen silkehansketype akkurat, og jeg tviler på hvor reell han var som forhandlingspart, men han var opptatt av forholdet til USA. Netanyahu derimot, gikk fra ministerposten på grunn av tilbaketrekningen av bosettinger, og han har sagt helt entydig at det ikke blir noen palestinsk stat med ham som leder. Abrahamavtalen gjør også at det i realiteten ikke finnes noe press fra de arabiske landene om å forhandle med palestinerne heller. Om Biden får Netanyahu til å sette seg ned i forhandlinger om det så skal jeg spise strømpebuksa mi, og om det kommer noe ut av dem så tar jeg hele bunaden.

Jeg ser absolutt ingen som helst grunn til å tro at det per i dag er noe som helst ønske om fredelig tostatsløsning fra Isreaelsk side. Jeg oppfordrer Arex_x og alle andre som mener noe annet om å i det minste argumentere for det. Drit i kilder om du vil, men få en eller annen form for tankerekke som leder frem til konklusjonen i alle fall. Hvorfor tror dere Israel vil ha fred med Palestina?

Sitat av nso Vis innlegg
Det som er vittig og trist er at det er mer støtte å finne hos ekstremister utenfor Israel (les: religiøse ekstremister) for deres internpolitikk enn det er å finne i Israel -- som i utgangspunktet har en relativt progressiv befolkning.
Vis hele sitatet...
De hadde i alle fall. Mitt inntrykk er at det har gått i en deprimerende retning.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 01:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.