View Single Post
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vidarlo, (eller hvem som føler for å svare egentlig) Et hypotetisk spørsmål. Hvis jeg stjeler noe særdeles vedifullt fra deg, hvor lang tid må det gå før jeg er den juridisk rettmessige eier av det jeg stjal fra deg?
Vis hele sitatet...
Siden du vet at du har tatt den er svaret aldri.
Det blir åpenbart helt fjernt å trekke norsk privatrett inn i det, men for å svare på sammenligna di: Dersom du har tingen "som din egen", så er den din etter enten 10 eller 20 år, litt beroende på hva det er snakk om. Dersom du vet at du har stjålet den blir den imidlertid aldri din.

Hvis vi skal trekke denne parallellen videre, så stjal bestefaren din noe fra bestefaren min og skjøt ham med hagle da han protesterte. Siden den tid har klanen min brukt all vår tid på å fånyttes be politiet om å tilbakeføre gjenstanden og vekselsvis kaste stein på huset familien din bor i i protest. De få gangene vi klarer å knuse ei rute skyter dere noen i slekta vår og brenner ned huset vårt. I tillegg har dere blokkert veien slik at vi ikke får tak i planker til å bygge nytt. Alle de øvrige naboene dine hater deg og hadde drept deg på flekken hvis de kunne, men du skyter på de også hvis de lager for mye leven.

Som sagt, det blir en helt meningsløs analogi, men hvis det skal oversettes til noe enkelt og lettfattelig må det bli "might makes right".