View Single Post
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Med det sagt skulle jeg gjerne ha sett bevis på at gjentatte rusutløste psykoser kan føre til schizofreni hos mennesker uten *genetisk sårbarhet.
*Alle vi har en psykoseterskel, men er det i det hele tatt mulig å havne i permanent psykose for oss uten slike tilfeller i familien?
Vis hele sitatet...
Kommer an på hva du mener med genetisk sårbarhet, men jeg regner med at du tenker på at en er genetisk disponert for psykoselidelser. Det er vanskelig å anslå da psykoselidelser i seg selv forbindes med økt rusmisbruk.
Sitat av Helsebiblioteket
Det er rapportert 44 % høyere misbruk av illegale stoffer blant pasienter med diagnosene schizofreni og bipolar lidelse sammenlignet med normalpopulasjonen
Vis hele sitatet...
De fleste som har brukt cannabis, utvikler imidlertid ikke psykose. Det er mulig at personer som har utviklet psykose etter cannabisbruk, er særlig sensitive for den negative effekten av det psykoaktive stoffet THC (deltax-9-tetrahydrocannabinol) i cannabis. Også andre stoffer, blant annet sentralstimulerende rusmidler (amfetamin, metamfetamin, kokain, ecstasy) eller hallusinogener med psykoseimiterende effekter (LSD og fleinsopp) kan medføre økt risiko for psykose.
Sitat av hasjkake Vis innlegg
Det er kanskje genetisk *min mor har bipolar-lidelse, vet ikke om det har sammenheng eller hva. Men har en del andre ting som kan ha trigget det som, traumer, rus, søvnproblemer. *Men uten rusen ville vertfall min tilstand vert mye bedre.
Vis hele sitatet...
Det er en høy sannsynlighet for at du er disponert for psykose da din mor har bipolar lidelse. Bipolar lidelse (type 1) kjennetegnes blant annet ved psykoseepisoder og psykotiske trekk. Helt enig i at tilstanden hadde vært bedre, men som nevnt over er du også sannsynligvis disponert for økt risiko for rusmiddelbruk. Så ikke skyld på deg selv mer enn at du burde ta ansvar for dine egne valg.

Sitat av *pi Vis innlegg
Den genetiske sårbarheten står ikke i bruksanvisningen som følger med babyen. *Hvis du arver en "lav psykoseterskel" eller sårbarhet, kan det ikke tenkes at ingen i din nærmeste familie har hatt miljøfaktorer som har vippet dem over den terskelen? Hvor mange generasjoner bakover har du oversikt over dine forfedres psykiske helse?
Vis hele sitatet...
Som jeg nevner over her så trenger det ikke nødvendigvis være at du er disponert for psykoselidelser, men bruken av nevnte substanser kan øke risiko for psykoseepisoder i seg selv.