View Single Post
Jeg har sett grafitti som jeg mener har kunstneriske verdier, men det er helt klart et mindretall. Det meste jeg ser er bare meningsløst fjas og smøreri. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen gidder å bruke tid og krefter på denne hobbyen, spesielt når de risikerer bøter, straff og juling. Det sagt, så synes jeg selv tagging er betydelig mindre generende enn reklame. Særlig nå som reklameplakatene har blitt animerte; det går virkelig på humøret løs. Dessuten provoserer det meg at visull støy skal være tillatt på offentlige plasser bare man betaler nok til rette vedkommende. Jeg synes det rett og slett er umoralsk, urettferdig og at det ødelegger bybildet. Jeg forstår at grunneier skal ha visse rettigheter, men jeg ser faktisk ingen automatikk i at de såpass aggressivt skal få pådytte meg slike visuelle skrekkbilder for å få meg til å konsummere mer, spesielt ikke når jeg beveger meg i offentlige rom. Det er ikke tillatt å utsmykke huset sitt hvordan man vil utvendig, nettopp fordi eierens rettigheter må sees i kontekst med resten samfunnet og noen elementer kan virke forstyrrende på den gemene hop. Med reklame er det derimot fritt frem, og dette er hverken konsistent eller rettferdig. Reklame har kun med penger, og ingenting med grunneierens rettigheter å gjøre - hadde ikke stat og kommune vært store reklamehoster selv, så hadde det aldri i livet vært tillat for private å smelle opp plakater overalt.

Så, rettferdiggjøre tagging? Jeg kan egentlig ikke se at det er nødvendig. Ikke at jeg har noe med det å gjøre siden jeg hverken tagger eller driver med reklamehosting, men du spør jo etter folks subjektive mening. Mitt syn på saken er derfor dette: alle steder hvor det henges reklameplakater kan man spraye til sin hjertens forlystelse uten at jeg blir provosert overhode. Ikke at det rettferdiggjør det som sådan, men når grafittien er plassert mellom halvnakne modeller med Auschwitz-BMI og neonlys, så ser jeg den ikke. Eller, jeg ser den jo, men i likhet med asfalten, lyktestolpene og de parkerte bilene så vies den absolutt ingen oppmerksomhet av min bevissthet. Alle steder hvor det ikke er reklame bør man bør man la være å tagge. Derav følger det at skog og mark, kulturminner, kirkegårder og privatboliger er no-go. Og i stor grad ser en jo egentlig at det er en stilltiende aksept for dette blandt taggerne?