View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er kanskje rimelig å anta at de relativt sett få kvinnene som tar utdanning i mindre likestilte land ikke er like representative for kvinnene i landet? Når "alle" kvinnene i et land er i arbeid er det naturlig at flere av dem vil ha kvinnedominerte jobber. Det kvinnedominerte arbeidet vi har institusjonalisert her gjøres i stor grad av hjemmeværende kvinner i andre land.

Mulig du overtolker meg litt, jeg har overhodet ikke problemer med å akseptere biologiske kjønnsforskjeller i interesser på gruppenivå. Jeg ser det ikke som noe eksplisitt mål å få en 50/50-kjønnsdeling i alle yrker, selv om det i en del tilfeller vil være heldig med en bedre balanse.
Vis hele sitatet...
Poenget er at selv i Norge hvor det gis ekstrapoeng til kvinner som søker blant annet ingeniørstudier, velger flere kvinner helse og omsorgsyrker. Om samfunnsstrukturer var årsaken til yrkesvalg (som sosiologene og kjønnsforskerne hevder), ville denne trenden vært motsatt med økt grad av valgfrihet.

I hjernevask presenterer forøvrig Eia et diagram som viser en økende trend av at kvinner velger mer og mer tradisjonelt, jo mer valgfrihet de har i utdanningsvalg. Ergo er Peterson sin konklusjon når det kommer til kjønnsforskjeller i yrkesvalg, som jeg tidligere poengterte, dekkende for gjeldende forskning.