View Single Post
Bildet er ikke sort hvitt. Og det er heller ingen enkel løsning på problemet. Forbudet vi har har det virket? Er det mindre salg av sex etter at det ble forbudt å kjøpe sex? Og hva ønsket man å oppnå med forbudet? Var det ikke egentlig dårlige kår, tvang og vold som var kjernen til at forbudet kom?

Tvang, trafficing og utnyttelse er ikke bra. Motvirker vårt forbud dette på noen som helst måte, eller er det kanskje heller slik at det blir enklere for de som som driver på med salg av mennesker? Idag er det null kontroll rundt dette med salg av sex i norge. Noen har halliker andre forsøker å klare seg selv men da med større risiko for vold, voldtekt etc. Også har vi helt sikkert en stor del mennesker som blir presset med tvang inn i prostitusjon også her.

Lovlige bordeller ville ikke rensket opp hele sexmarkedet som ved et trylleslag, og noe off the books salg ville det vært likevel. Men det ville gitt prostituerte muligheten til å holde til å tryggere omgivelser. Kanskje er jeg naiv nå, for mange folk sier bordeller feks i nederland er styrt av mafia og at tvang forekommer. Ikke vet jeg, men jeg ser for meg at det vil være mulig å skape trygghet om det skjer på bordell.

I Nevada tror jeg det er lovlige bordeller, såvidt jeg husker fra en dokumenter så betalte jentene for leie av området. Det var bar og restaurant og rom. Det ble skattet og det var kontroller. Virket ryddig og helt sikkert langt tryggere enn å stå på gata eller møte tilfeldige etter avtale på sms på en random adresse.

Jeg skjønner at det er mange skjebner blant prostituerte. Men kanskje er det også slik blant kundene? Det er neppe slik at brorparten av kundene er voldelige svin som presser jentene eller ass-raper dem mot sin vilje? Noen er nok slik, men noen er jo voldtektsmenn i venneforhold, på fest eller i parker og mørke smug.

Det er nok endel horekunder som heller ikke har noe til selvbilde, som mangler selvtillit eller som ikke skjønner de sosiale kodene slik at de kan omgåes damer seksuelt uten å betale for det. Som for horene kan det være mange årsaker, helt sikkert også seksuelt misbruk, manglende bekreftelse eller omsorgssvikt i unge år. Mens det kanskje for andre er ren latskap, spenning eller kanskje det å slippe å måtte forholde seg til det andre mennesket etterpå som gjør at de kjøper sex. Eller at de er lei bråjugingen på byen i desperat jakt etter gevinst.
Også er det jo heller ikke alle som har kropp, utseende eller personlighet som er særlig tiltrekkende for damer. Om 2 skadeskutte sjeler finner sammen i noen timer etter avtale uten at det foreligger tvang, press eller voldtekt så tenker jeg at ofte er det kanskje 2 forskjellige skjebner der begge parter føler de egentlig ikke har særlig valg. Den ene selger og den andre kjøper. Og begge får dekt noe. Enten det nå er følelsen av nærhet, tømme pungen, bekreftelse eller penger. Når alt er over så er det ikke sikkert noen av partene sitter igjen med en dyp go'følelse, de er neppe stolt&kry men det møtet dekte nå et behov hos begge parter.

Kanskje heller enn å jakte på enhver horekunde eller gå i skyttergraven for å støtte den ene eller andre parten, kanskje kunne vi forsøkt å finne måter å gjøre alt dette på en mer trygg måte? Hva kan vi gjøre for å ta bakmennene? Hvordan minske trafficking? Forsøke å tildele nok ressurser til at anmeldelser av voldelige kunder faktisk følges opp og etterforskes og taes til retten framfor å bli henlagt?

Og kanskje må vi våge å tenke tanken og akseptere at vi aldri klarer å stoppe kjøp og salg av sex - og når den tanken modner og aksepteres så klarer vi kanskje også å lage et lovverk, og stille med nødvendige kontrollmekanismer og ressurser til rådighet slik at det dette i fremtiden skjer i noe mer kontrollerebare og trygge former. Både for den som selger og den som kjøper.