View Single Post
Jeg oppfatter korrupsjon i Norge som et omfattende og økende samfunnsproblem. Når du henviser til Norge som det mest korrupte landet i Skandinavia, så antar jeg at du har fått din info fra Transparency International som gjør årlige korupsjonsmålinger over hele verden. Jeg ble også lurt av statistikken deres, for det høres jo ikke så ille ut hvordan Norge kommer ut på verdensbasis, men så fant jeg etterhvert ut hvordan de lager deres statistikk.

Jo statistikken deres lages ved å spørre folk om de oppfatter at det er korrupsjon i landet. Og når mainstream-media i Norge, og norske politikere, omtrent aldri tør å ta ordet korrupsjon i sin munn, men i stedet bruker ord som uheldig, utilbørlig, inhalilitet, og i verste fall kameraderi, så er det jo heller ikke noe rart at når folk blir spurt om de føler at det er korrupsjon i landet, så føler man egentlig ikke at man har noen kjennskap til det bortsett fra korrupsjonsofre som har følt det beinhardt på kroppen selv.

Vladimir Putin innrømmer åpent at det er et korrupsjonsproblem i Russland, og jeg skulle virkelig ønske at norske politikere også begynte å ta tak i problemet. Men til neste valgkamp så hører man vel fremdeles kun den samme leksa fra politikerne om hva de skal fikse på: Skole, eldreomsorg, skatter og avgifter, klima, miljø mm.