View Single Post
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Jada, vi har klart oss uten bevæpning tidligere. Det var tidligere, nå er det en ny tid og politiet trenger våpen.
Vis hele sitatet...
Politiet har beslaglagt våpen fra kriminelle siden før tidenes morgen. De kriminelle har vært væpna til tennene i alle år. Men som vi også observerer, så har de alltid stort sett nøyd seg med å bruke våpnene sine mot hverandre. Det har rett og slett vært unødvendig å bruke våpen mot politiet. Dersom politiet har våpen, så oppstår det fort en situasjon der begge parter vil tenke at det gjelder å skyte før den andre parten gjør det. Det er uheldig.

Hvis vi er litt nøkterne og ser på antall politifolk drept i tjeneste over tid, så ser vi at det er (uavhengig av hvordan vi teller) under 40 politibetjenter som har blitt drept på jobb siden 1900. Det er få, iallfall hvis vi skal ta argumentene om at det er så farlig å være politi på alvor. Av de som har blitt drept er det ekstremt få tilfeller der våpen på kropp potensielt kunne ha utgjort en forskjell - tilfeller som ulykker, bakholdsangrep og scener der de allerede er bevæpna ville ikke blitt påvirket av pistol på kropp, og de utgjør majoriteten med veldig stor margin.

Du påstår det er en ny tid og nye forhold - dokumentasjon, takk! Gi meg overbevisende statistiske argumenter for hvorfor det er farligere å være politibetjent i dag enn det var før, så skal jeg revurdere mitt standpunkt. Men enn så lenge har jeg kun sett pathos, syting og dårlige historiekunnskaper.

Argumentet om voldsspiralen er absolutt ikke til å kimse av. Det er selvsagt ikke gitt at det kommer til å skje. Det er ikke gitt at vi får amerikanske tilstander. Men ei heller er det særlig usannsynlig. Og alle argumentene for bevæpning baserer seg på frykt, usikkerhet og tvil, ikke solid statistikk. Jeg synes det er problematisk å innføre tiltak som har potensiale til å radikalt dforandre samfunnet uten at de
a) er gjennomtenkte, veloverveide og velbegruynnede og
b) har dokumentert effekt.

Hvilket bringer meg videre til nesste punkt:
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Dersom det skjer en terroraksjon i Norge er det bra at politiet har våpen. Ikke at de blir skutt ned på vei til bilene sine for å hente ut sin innlåste pistol.

Du sier også at kriminelle må bevæpne seg fordi politiet har våpen. Vel, newsflash, kriminelle har allerede våpen. Politiet beslaglegger våpen i hytt og pine. Da nytter det ikke å si at politiet har batong og pepperspray.
Vis hele sitatet...
Er det gitt at at pistol på hofta i alle slike tilfeller vil være avgjørende? For når motparten har AK47, skuddiskker vest og bombebelte, så er ikke pistol akkurat førstevalget på våpenfronten. Bedre enn ingenting, men hey! Det er jo batongen også. Poenget er at hvis det er uforsvarlig å gyve løs på pistolbanditter med batong og pepperspray, så er det like uforsvarlig å møte opp i en krigssone med en skarve 9mm. Derfor vil de uansett i slike tilfeller hente tyngre utstyr på stasjonen, og da er vi like langt - med mindre du mener de skal se ut som spesialsoldater i felt i den daglige tjenesten, selvsagt.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. april 2020 kl. 20:52.