View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har en "kompis" som skylder meg et par lapper, 3500kr for å være eksakt. Denne gjelda har tatt en stund å drive inn (2 måneder), fordi vedkommende enten ikke svarer eller utsetter det hele når jeg tar det opp på melding. Jeg vet ikke helt hva grunnen til dette er, om det er fordi han rett og slett bare er sløv og lat, eller bevisst prøver å utsette betalinga. Men tidligere har alltid fått pengene mine til slutt. I går kveld ble jeg endelig enig med han om å gjøre opp for seg, så en gang i løpet av natta stakk han innom hos meg for å betale. Jeg var ikke hjemme akkurat da, så han la det visstnok i postkassa mi (som står utendørs og ulåst). Da jeg var hjemme igjen ca. halvannen time senere lå det ingenting der.

Jeg bor innerst i en blindvei i et middels stort tettsted, stort sett bare barnefamilier som bor her. Så jeg tenker postkassetyveri er svært usannsynlig, med tanke på det lille tidsrommet og at jeg sjeldent hører om det her jeg bor. I tillegg var det midt på natta.

Spørsmålet er om denne personen lyver. For å være helt ærlig aner jeg ikke om han er til å stole på, så godt kjenner jeg han ikke. Gitt omstendighetene, er det rettferdig av meg å lage faenskap for 3500kr?

Å kontakte politiet er ikke aktuelt her, ser uansett ikke hva det kunne vært godt for.