View Single Post
Sitat av Amflora Vis innlegg
Så jeg lurer på, dere som har rotet det til, har dere klart å skjerpe dere?
Vis hele sitatet...
Heihei! For å svare helt konkret på dette:

Litt bakgrunn først.

Jeg er en person i 20årene som etter fylte 18 nesten umiddelbart satte meg selv i gjeld (mastercard som kom automatisk fra banken) og har siden hatt dårlig økonomi, kombinert med en eksisterende depresjon, dårlig impulskontroll og et trøsteforbruk av penger var enden på visa at jeg brukte alle pengene mine hver måned, også de som skulle betale regningene og jeg satt til slutt med godt over 250k i diverse inkassogjeld. Heldigvis var jeg smart nok til å ikke ta opp forbrukslån eller flere kredittkort etc (takk alle høyere makter for det).

Nyttår 2018/2019 klarte jeg til slutt å bli gjeldsfri etter å ha lagt en plan med kreditorer som jeg fulgte i nesten 2 år! Det skal også sies at jeg i perioder nesten har vært helt gjeldsfri, men så havnet utpå igjen. 250k+ var det høyeste gjelden min var på samlet, men summene jeg har skylt og endt opp med å betale tilbake gjennom årene ligger på nesten det dobbelte.

Jeg har nå vært gjeldsfri i et drøyt år (lengste jeg har klart) og kan si at jeg har følgende erfaring.

Jeg HAR lært leksen min og nå alltid betaler regningene mine først, det er jeg trygg på.. Men jeg har enda ikke lært ferdig leksen om sparing, disponering over tid, unngå impulskjøp og holde meg til budsjett. Ja kort fortalt alle de vanene som skal til for å ha god økonomi!
Jeg er veldig bevisst på mine problemer rundt økonomi og har ingen andre ønsker enn å bli økonomisk selvstendig, men jeg må være ærlig med meg selv og si at problemene mine ble ikke løst fordi jeg ble ferdig med gjelden min..

Selv for meg som "kun" er i 20årene er det ganske mange år med dårlig rutine som skal gjøres om på og jeg merker at jeg fremdeles faller i de samme forbruksfellene som jeg alltid har gjort, enn om de er lenger imellom nå.

I år for første gang i hele mitt liv har jeg klart å spare penger over en periode på mer enn en mnd, det vil si at jeg i januar og foreløpig i februar har klart å følge sparebudsjettet. ALLIKEVEL så brukte jeg noe av sparepengene på tull senest denne uken med tanken: "fordi jeg har spart litt mer enn budsjettet, så kan jeg jo bruke av overskuddet så lenge jeg følger budsjettet videre tjohei.." Jeg angret med en gang etterpå og skammet meg, men det hjalp jo lite for jeg hadde allerede bæsjet på leggen. Heeelt idiotisk, men dette er realiteten for en som ikke har god økonomistyring i bagasjen sin.

Så jeg vil si til deg... JA! Han er snart gjeldsfri, men det betyr kun dette, at han ikke har gjeld.. Han kommer mest sannsynlig fortsatt til å slite med det samme forbruksmønsteret han alltid har hatt en god stund fremover, kanskje spesielt om dere er noen år eldre og dette har pågått et helt liv. Og spesielt om det er du som ordner alt for han, for da lærer han faktisk lite annet en at du ordner opp om han går på trynet igjen, dessverre.. Jeg ville ikke personlig stolt på meg selv enda, så å gi det et par år der han faktisk må vise at han er til å stole på økonomisk er nok en SUPER idé!

Ta et eksempel med en person som er avhengig av nikotin.. Det tar ikke så veldig lang tid å vende kroppen av nikotinen i seg selv, men vanen om å putte snusen/sigaretten i munnen etter maten, til kaffen om morgenen, på fest, for å ikke kjede seg osv, osv.. den bruker man faktisk over ett år på å kvitte seg med helt...

Håper dette kan gi deg et perspektiv!
Sist endret av Charlemayne; 23. februar 2020 kl. 01:47.