View Single Post
Trådstarter
37
Her var det mange nyttige betraktninger.

Ja, vi er gift og ikke direkte unge, så vi holder nok sammen livet ut. Men likevel tar jeg høyde for at det kan skjære seg (men det er ikke tema for denne tråden). Leiligheten er mest banken sin, men det var et slit å skaffe den, og jeg er stolt over å ha klart det.

Min mann er ikke i en offentlig gjeldsordning, men i min gjeldsordning. Jeg har lånt han en viss sum til 5 relativt små kreditorer, rentefritt men med gjeldsbrev (denne gjelden er fra før vi giftet oss). Jeg satt opp tvungen ganske tøff sparing for han på bidragsgjelden (den syntes jeg måtte komme først) og deretter sparte jeg (av hans penger) til ei totalrenovering av tennene hans.

Nå er det 3 måneder igjen av gjelden til den største kreditoren (en bil som ble tvangssolgt). Han skulle i utgangspunktet ta alt sjøl, men jeg ble så lei av hele gjelden at jeg spyttet inn 30 000,- som han skal betale meg tilbake rentefritt. Renter tar jeg ikke da jeg tross alt har stordriftsfordeler (50/50 strøm, netflix, diverse forsikringer, spotify, og en god del Eurobonus for å kjøre hans regninger gjennom mine kort). Dette ble detaljert, men dette for å unngå svar som det gikk fikk tidlig i tråden- om at jeg har satt en ultimatum o.l. Jeg setter meg heller ikke i noe kvinnefelle sjøl.

Men så var det hans følelser og min sikkerhet. Jeg diskuterer videre høyt med meg selv. Jeg har mitt huslån på 30 år, 10 års fastrente på effektive 2.73%. Det er ganske bra om jeg hadde vært alene (jeg er som sagt ufør). Men kjøper han seg inn, som han vil, kan vi ta det på 20 år, selv på bare 15 år (og 10 i ekstremvarianten), og det vil ikke ha noe å si om renta blir noe høyere. Vi kan også kjøpe større og bedre bolig, og en bil. Og jeg ville hatt bedre råd selv.

Han har dårlig selvfølelse. Han har rotet det til, og har heller ikke jobb for tiden. Han sier utad at VI har kjøpt leilighet, og sier hjemme at det er VÅR gjeld. Og det er ok.

Mitt forslag til han er at skal få spare disse 100 000,- til innskudd, sørge for å kjøpe seg de tingene han trenger (sportsutstyr, diverse elektronikk, diverse klær) så tar jeg alt det andre i de neste 3 årene (hvitevarer, møbler, diverse vedlikehold). Jeg synes sjøl det er en fornuftig plan, man han har hengt seg opp i at han MÅ bli boligeier fortest mulig.

Når jeg ser hva dere skriver og hva jeg sjøl skriver kan det se ut som at jeg må jobbe med tillit og han må jobbe med selvfølelsen. Så hvordan får jeg han til å føle seg like mye verdt selv om han ikke står som eier av denne boligen? For jeg tviler på at jeg gir etter før jeg ser at han har lært seg om privatøkonomi, viser litt interesse for strømregninga og holder på en jobb.

Til slutt vil jeg si takk for gode og saklige svar. Det hjelper meg i dette temaet som tar veldig mye energi fra meg, og sikkert han også (vi krangler ikke om dette, bare sukker og stønner litt av det hele, men ingen sure miner).

Sitat av Stray_Wanderer Vis innlegg
Hvorfor vil du ha mannen din som medeier av leiligheten? Hva hvis ekteskapet går skeis i fremtiden? Da har du plutselig et stort problem. Du har egen leilighet som du eier, det er gull verdt. Hva så om han føler seg som en gjest? Holder ekteskapet, så er han ikke i fare for å bli kastet ut, holder den ikke, så slipper du masse stress fordi leiligheten er fortsatt bare din.
Vis hele sitatet...
Flere grunner: vi kan kjøpe større bolig og en bil om han tar deler av lånet. Jeg vil få bedre råd. Vi betaler ned fortere på lånet.

Om ekteskapet går skeis vil jeg ta høyde for det. Han behøver ikke eie mer enn hva jeg kan betale han ut med. Jeg har ikke regnet på hvilken prosent det bør være (det får den økonomiske fremtiden vise). Det kan være 20% eller 35%, alt etter som.

Om vi kjøper større bolig og betaler ned på den, og skilsmissen kommer og vi må selge, kjøper jeg meg tilbake inn i en mindre leilighet.

Slik har jeg tenkt til nå. Men det blir noen år frem i tid. Det er jo opp til han da å vise at han klarer denne forpliktelsen.

Utover det har jeg tre fond der det ligger en pen slant med penger. Disse går jo inn i et skilsmisseoppgjør, men det burde være nok til å kjøpe han ut eller kjøpe noe mindre.
Sist endret av Amflora; 19. juli 2019 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.