View Single Post
Sitat av SumFuk Vis innlegg
Hvilket utstyr brukte du da? en bøtte med drypp og en rørestav? er vel det som er det mest grunnleggende. vurderer å kjøpe en sånn bøtte, og kjøpe en sånn vannlås eller hva de heter, helle "sirupen" oppi bøtta blande det ut med lunket vann og bruke ett hydrometer for å så regne ut styrken på ølet også legge til litt malt for å få det litt sterkere, også til slutt ha gjæren oppi også la det stå. høres det greit ut, som en første batch?
.
Vis hele sitatet...

Kjøpte en slik stor dunk (med tappekran) gjærlås, hydrometer, masse sukker og flere av de forskjellige flytende "ferdig" typene de har. Bruker ikke malt.
Tror dette var alt jeg kjøpte faktisk.
Blandet slik det står på boksen og lot det stå mørkt og romtemperert i noen uker, sjekket av og til med hydrometer.
Tappet på flasker og lot de stå romtemperert i flasker med litt ekstra sukker i (ettergjæring) og lot de stå 2-3 uker til, før jeg satte de i kjøleskapet.

Du kan selvfølgelig gjøre det mer komplisert, lage din egen slik "ferdigmiks" og bruke kjempe dyrt utstyr, det vil jo bli bedre kvalitet over det ferdige produktet, men europris greiene funker for å lære seg det grunnleggende og samtidig få god/grei øl.

Kan nevne at første gang jeg brygget, så brukte jeg litt for mye sukker og ølen ble mye sterkere en forventet.
0.5l ble plutselig mer en nok.

https://bryggeland.no/ her får du forresten kjøpt det meste.
Sist endret av Slæsken; 9. juli 2017 kl. 18:34.