View Single Post
Sitat av tihihihi Vis innlegg
En underjordisk elv kunne rent gjennom fjellet med fisk og diverse organisk materiale for mat. Hvordan er temperaturen på stedet? Tenker på påkledning. De barskeste kan jakte (hvorfor ellers går de ut?) og således samle pels til klær. Hvorfor er lys ikke et problem? Tipper at det å være innesperret slik vil gi en del psykologiske og sosiale utfordringer på sikt og påvirke samfunnsstrukturen der.
Vis hele sitatet...
Sitat av G86NO Vis innlegg
Kan de da lære "avansert" teknologi vha. shamanen e.l? Tenker da på teknologi som hjulet, mølle, vannkraft, baking, preservering av mat osv.
Vis hele sitatet...
Sitat av meitemark Vis innlegg
Primært trenger de jo mat, varme og vann. Det går en elv gjennom fjellet, det gir de fisk og vann samt om det er litt strøm kan de ha et vannhjul til drift av mølle/pumpe luft til smie. Svak vulkansk aktivitet gir de varme (Varme kilder kan være en mulig kilde for mineraler). Lys kan de få fra krystaller som går fra overflaten av fjellet og ned. Det blir selvfølgelig ikke mye lys, men de vil nok ha tilpasset seg lavt lysnivå.

Har man varme og vann (og litt jord), så man man fint dyrke sopp. Karbohydrater/medisinplanter kan/må de hente fra huleganger som får sollys inn.
Vis hele sitatet...
Takker for mange gode forslag!

Ja, jeg glemte å nevne at jeg har tatt med en underjordisk elv. Særlig med tanken på vann og fisk, men at det også kan drive vannhjul er ikke dumt. Det at man må dyrke sopp ved huleganger passer veldig bra til historien jeg har tenkt å skrive