View Single Post
Har ikke lest hele tråden så kan hende det er tatt opp eller noe, men det første som slo meg angående å flytte tramadol til A prep er at det kan virke veldig mot sin hensikt. Jeg antar at hensikten med å gjøre det er at det skal bli mer skremmende og høyere risiko for smuglere å ta det inn i landet, derav mindre ulovlig tilgang på stoffet på det illegale markedet. Men det kommer alltid til å være en stor etterspørsel etter opioder på det illegale markedet, så om man flytter en svakere opiode (som tramadol) til samme klassifisering som de langt sterkere opiodene så kommer det bare til å bli mer av dem sterkere stoffene tilgjengelig og vi kan risikere å flytte mange rekerasjonelle brukere over på sterkere stoffer da tilgangen til tramadol blir svekket.

Altså hvem gidder å ta inn tramadol vist det blir like høy risiko som å ta inn f.eks oxykodon, men profitten på oxy er 10 ganger så stor. Vel, jeg vet ihvertfall hva jeg hadde valgt om jeg var en smugler. Så jeg tror at å flytte tramadol til A prep blir som å skyte seg selv i foten.

Pluss en ting som jeg har lurt på en stund. Er det ikke en grunn for at vi har forskjellige grupperinger på stoffer her til lands eller? Det blir jo helt høl i huet at stoffer som er svakere skal være i samme gruppe som de sterke, eller omvendt? Dette er noe jeg har lurt på lenge da jeg ser stoffer som er A preparat kan være svakere, minder populære som rusmiddel og har en tryggere risikoprofil enn visse stoffer man finner i B preparat gruppen.
Sist endret av Alge; 19. februar 2019 kl. 17:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.