View Single Post
Sitat av atg Vis innlegg
Mikrotik aksepterer Cisco kodete SFP'er, så dette fungerer fint.

Alle SFP'er jeg har vært borti bruker LC tilkobling. Dette er på grunn av SFP moduler fysisk er så små, at jeg tror det er vanskelig å få SC connector på dette. Men det finnes massevis av billige patchesnorer SC\LC på fs.com
Vis hele sitatet...
Den er god. Tenkte bare at man kunne bestille en generisk én hvis ikke man hadde annen grunn til å kjøpe "Cisco"

Linux serveren vil nok klare Altibox oppsettet fint, men det krever endel kunnskap for å få dette til å fungere 100%, spesielt med den nye dekoderen(krever IGMP Proxy). Fordelen med RB3011 er for å nevne noen; du kan terminere fiberen direkte i en SFP og slippe mediaconverter(hvis du får dette), lavere strømtrekk, innebygget switch(8-9porter), tar mindre plass, det virker og det er flere andre på forumet her som har fått det til.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at jeg kjører websider, database, mailserver, hjemmeområder. mediaserver +++ på Linux serveren. Men i nåværende oppsett kjører den også min intern-DNS og DHCP ettersom Netgear-ruteren som tar seg av NAT/brannmur/ruting har nada muligheter for tilpasset DHCP (og er dårlig støttet av dd-wrt/openwrt/lede). Serveren kommer til å bestå i en eller annen form, i tillegg til en flunkende ny RB3011

Jeg ser for meg at akkurat DHCP lett kan flyttes til RB3011, og kanskje også DNS. Det vil være ganske kjekt ettersom ruteren kommer til å står på UPS, og det behøver ikke serveren gjøre. Så det var kanskje svar nok på mitt eget spørsmål, men slikt kan jeg tar skritt for skritt så lenge det er uproblematisk å *ikke* har akkurat de tjenestene på ruteren.