View Single Post
Sitat av TopFuel Vis innlegg
Søkte litt nå (er på helgetur), og det kan se ut som HP1810 ikke har IGMP snooping, mens HP1820 har ...
Slik jeg forstår dette, vil det på hele VLAN 2 gå Multicast pga dette?
Dette var jo litt bekymringsfult ... bør jeg bytte ut HP 1810 switchen med noe som har IGMP snooping?
Vis hele sitatet...
Multicasten vil jo uansett holde seg innenfor sitt VLAN, så om du har satt dette opp slik at det kun er VLAN1 som tilbyr TV, så vil ikke VLAN2 motta denne. Derimot vil alle klienter bak 1810-switchen motta en eller flere (kommer an på antall dekodere, og hvorvidt de abonnerer på forskjellige kanaler) "uønskede" multicast-strømmer. Det i seg selv trenger ikke å være et problem, men det kommer an på enhetene selv. Dataene skal jo bare forkastes, men også det krever jo litt ressurser. Små enheter med en enkel mikrokontroller og en ethernet-port kan bli jammet helt ned av en slik multicast. Gjett hvordan jeg vet...

Er det kun snakk om PCer og annen kraftig hardware, så betyr det mindre.

Sitat av TopFuel Vis innlegg
Men, lurer fremdeles om jeg, etter montøren har vært her 14.9, bare kan flytte over fiberkabelen som da er montert inn i FMG'en til SFP modulen i HP switchen? Eller må jeg ha noe mer her?
Vis hele sitatet...
Nei, det kan du ikke. FMG har en SC-port, og SFPen har en LC-port, de er fysisk forskjellige. Hos meg er det montert en liten hvit boks (hvor den ytre fiberen er terminert) som har SC-uttak, og så går det en SC-SC patchesnor fra denne boksen og til FMG. Om det er likt hos deg, så trenger du en SC-LC patchesnor som går fra denne boksen og til SFPen i switchen. Jeg kjøpte denne:

http://www.fs.com/products/12290.html

Sitat av leaggm Vis innlegg
Spørsmålet mitt er om ping problemet kan fikses uten å oppgradere ruteren. Hvis jeg kobler til med ethernet kable f.eks vil det fikse problemet?
Vis hele sitatet...
Det er vel bare å teste? Jeg tipper at det vil være en stor forbedring å kjøre kablet.

Når du sier det blir problemer om du skal spille og at nettet samtidig blir belastet med f.eks Youtube, da antar jeg det er du selv som står for begge deler? Eller mener du at så snart noen andre bruker nettet (f.eks en kablet klient), så får du problemer?
Sist endret av mroek; 2. september 2017 kl. 13:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.