View Single Post
Sitat av Torsen37 Vis innlegg
Hei.
Går selv på Ritalin på fjerde året. Jeg lærte meg fort at jeg bare trenger 10mg på morgenen og thats it! Det er hva jeg trenger for å få hue ut av ræva på jobben. Men kjenner meg tydelig igjen i hva som blir sagt om Ritalin opp tråden. Tomhet, irritabel, maler fanden på veggen, anspent kjeve etc.

Tenker det er på tide å spørre legene om noe annet. Men blir litt forvirret av alle merkene. Har skjønt at Aduvanz/Elevanse er noe av det samme, men er Attentin noe helt annet? Hvor mange "familier" av denne medisinen finnes egentlig??
Vis hele sitatet...
Alle disse tre preparatene kan du se på som det samme for å gjøre det enkelt.

Aduvanz og elvanse er jo faktisk akkurat det samme, begge inneholder LISdeksamfetamin.
Lisdeksamfetamin er det samme som Deksamfetamin, men Lisdeks må aktiveres gjennom en prosess i kroppen så effekten inntrer litt mer langsomt og har mindre potensiale for misbruk. Effekten er i all hovedsak veldig lik- om ikke identiske.


Attentin(Deksamfetamin) blir da den «hurtigvirkende» typen, som også kan sniffes og skytes. Større potensiale for misbruk, så den er litt mer uvanlig å få resept på.

Noen sier at de har bedre utbytte av Aduvanz og så er det selvsagt noen som syntes det motsatte.
Uansett så er begge deler langt bedre enn Ritalin.

Det finnes også Racemisk amfetamin og Adderall som begge inneholder levo-amfetamin i tillegg til deksamfetamin.
Alle disse er i samme familie som Aduvanz og attentin, det er bare Ritalin som tilhører en annen gruppe, begge er stimulanter.

Jeg tror du vil bli veldig positivt overrasket over å bytte til ett amfetamin preparat. Så bare spør legen om å bytte, du trenger ikke å tenke så mye på hvilken du får i første omgang. Effektene er veldig like på alle.