View Single Post
Trådstarter
114
Sitat av Holotropiker Vis innlegg
Det finnes varianter av starting strength som er på 4 dager, når man har trent en stund, rett og slett fordi øktene blir så lange om man skal trene 3 dager. Men til å begynne med er det 3 dager. Jeg trener et 4-dagers program nå.

Er ikke helt sikker på hva du mener er problemet med «å lære de grunnleggende øvelsene», men ja, man lærer å trene bøy, benk, mark og press. Fordi dette er øvelser der man bruker flere muskelgrupper, noe som er veldig lurt for å bli sterkere.

Ja, man bygger muskelmasse der. Men den viktigste forutsetningen for å bygge muskelmasse, uansett hva slags program man trener, er at man må spise mye.

Jeg har ganske mye erfaring med trening fra tidligere, men hadde en periode jeg var dritlei trening og fokuserte mer på yoga osv. men i fjor bestemte jeg for å starte på scratch, gikk ned i vekt, så jeg var helt skrapa (67 kg). Nå 14 mnd etter veier jeg 90 kg. Litt fett også såklart, men mest muskler, som er jevnt fordelt over hele kroppen. Jeg har faktisk ikke økt så mye i klesstørrelser, selv om vekta har økt såpass mye. Og har såklart økt mye i styrke.
Vis hele sitatet...
Har lest at man kan være litt i underskudd og samt spise tonnevis med proteiner, og allikvell bygge muskler som "nybegynner". Forutsetter selvsagt at man øker i vekter etter hver uke.

Sitat av RayMonk Vis innlegg
Skal gi deg et tips av personlig erfaring, drit i de styrkerettede programmene hvis du ønsker muskelvekst.
Du bør finne deg et program med volum og helst trene 5x uken.

Anbefaler deg å ta en titt på https://renaissanceperiodization.com/ - de har en yt kanal med veldig mye informasjon, samt en hyperthropy guide som er veldig god: https://renaissanceperiodization.com...e-central-hub/

Volum er altså nøkkelen, samt frekvens. Drit i brosplits hvor man kjører igjennom en muskelgruppe kun en gang per uke.

Du finner også full body programmet de selger på "lugubre" sites hvis du leter litt.

Merker jeg har økt litt i muskelmasse etter jeg fokuserte mer på volum og mindre på 5/3/1 og liknende lav-volum program.
Vis hele sitatet...
Takk! Men hva mener du med volum? Er det mange reps? Altså hypertropfi?
Sist endret av cansas; 10. oktober 2020 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.