View Single Post
Innledning

Psykedelika er et underlig og bredt felt, og har utvilsomt stort potensiale for utforsking av menneskelig bevissthet, både akademisk og på det personlige plan. Jeg er personlig overbevist om at de aller fleste mennesker med fordel kunne unnet seg noen slike opplevelser i løpet av livet, at dette ville beriket livene deres, samtidig som det ville gjort verden til et bedre sted for hele menneskeheten. Allikevel er det ikke alle individer som har de nødvendige forutsetningene for drive med det på en forsvarlig måte. Hvis du vil utforske dette feltet, så bør du derfor reflektere litt over livssituasjonen din først.

Jeg ser en trend i at ungdommer som egentlig har null kontakt med kulturen som er bygget opp rundt disse stoffene, går ut på egenhånd og plukker seg noen fleinsopp eller bestiller 30x Salvia Divinorum over internett. Dette ser jeg ikke nødvendigvis på som en positiv utvikling, da vi som mennesker er avhengige av både veiledning og gode råd fra erfarne medmennesker før vi trer ut i noe stort og nytt. Ihvertfall hvis vi skal kunne føle oss trygge på reisen.

Internett og nFF er vel og bra, men det erstatter ikke nærhet, menneskelig kontakt, vennskap og visdom. Det er imidlertid langt bedre enn ingenting. Mange har vokst opp med forumet som eneste link til disse tingene, og hatt stort utbytte av dette. Selv ble jeg presentert for denne verdenen av gode, varme og intelligente mennesker som mer eller mindre veiledet meg og var til stede ved de første opplevelsene mine. Jeg får ikke understreket nok hvor viktig jeg mener dette er. Du skal føle deg trygg, og du skal ha god grunn til å føle deg trygg også.


Jeg skriver dette fordi denne trenden uroer meg, og som informasjonssentral så føler jeg at nFF bør har noen klare, sammenhengende tekster som kan lyse opp enkelte faremomenter. Jeg håper dere som leser dette og som tilhører målgruppen jeg henvender meg til, vil se denne teksten for det den er ment som, nemlig nøytral informasjon. Det er absolutt ikke meningen å skremme noen fra å bruke psykedelika. Jeg håper personlig at disse stoffene vil bli langt mer akseptert i fremtiden og få en naturlig plass i samfunnet.



Ting å tenke over før man bestemmer seg.

Selv om vi ligner mye på hverandre, er vi alle satt sammen litt forskjellig, og vi har alle mer eller mindre forskjellige forutsetninger for å takle press av ulike sorter. Noen av oss har opplevd mye vondt, mens andre har levd store deler av livet sitt på en rosa sky. Både det ene og det andre kan være både gode eller dårlige forutsetninger for å takle eksperimentering med psykedeliske stoffer, for hvor godt rustet du er handler i langt større grad om hvordan du håndterer livet ditt og opplevelsene dine, fremfor akkurat hva du har opplevd.

Hvis du lurer på om psykedelika er noe for deg bør du tenke gjennom disse tingene her:



1)
For det første, hvor stabil er psyken din? Hvordan har du det med deg selv, og hvordan pleier du å reagere på uventede og plutselige situasjoner som kan virke skremmende?

Hvis svaret er at du fort blir veldig redd og kanskje hysterisk, så er psykedeliske stoffer ikke noe du burde drive med før du har jobbet litt med psyken din på andre måter. Du bør også være forsiktig hvis du sliter med identitetsproblemer og negative tankebaner, da dette fort kan bli forsterket i påvirket tilstand. Hvis du ellers har mentale problemer eller psykiske lidelser, så bør du kanskje avstå fra å bruke psykedelika i første omgang.

Dette har ikke noe med hvor intelligent du er å gjøre, men rett og slett hvordan livet har preget deg. Det er ingen skam i å innrømme overfor seg selv at man har noen ting man bør jobbe.

Hvis du derimot har en stabil psyke, et komfortabelt selvbilde og er i stand til å forholde deg rolig i stressende situasjoner, så har du et godt utgangspunkt for å kunne takle en potensielt turbulent reise inn i ditt eget sinn.

Og husk, hvis du vet med deg selv at du er blant de førstnevnte, så ikke ta et stoff for å bevise det motsatte, verken for deg selv eller for noen andre. Her finnes det ikke rom for å gjøre seg til eller spille skuespill. Du risikerer å bli konfrontert med alt du ikke ønsker å ta stilling til i livet ditt, så et slikt spill vil du ende opp med å tape. Du må være villig til å møte deg selv i døra, og observere alt som er deg, uten noe å gjemme deg bak. Tenk gjennom dette for deg selv, og ta også beslutningen selv. Ikke la andre mennesker overtale deg til å gjøre dette hvis du ikke føler deg klar for det.


Det kan her argumenteres med at bruk av enteogener og tilsvarende stoffer kan løse opp i slike psykologiske knutepunkter, og det er et godt poeng. Men for at man skal kunne være trygg på at det vi ha denne effekten og ikke motsatt, så bør man være i hendene på noen som vet hva de driver med. Gode, trygge mennesker som vil deg godt, og som har erfaring med bruk av psykedeliske hjelpemidler. Om man ikke er i slike hender, så bør man ikke satse på at psykedelika vil ha en helbredende effekt på seg. Det blir isåfall et unødvendig sjansespill. Da er det bedre å vente litt, jobbe med seg selv på andre måter, og vurdere muligheten på nytt når det ligger til rette for det.



2)
Nytt punkt. Hvor gammel er du? Det er greit å være klar over at hjernen din ikke er ferdig utviklet før du er rundt 25 år (egentlig aldri), så det kan være en fordel å ikke utsette den for alt for mye kjemisk press mens den fortsatt modnes, danner nye forbindelse og forsterker nervebaner. Det er mye vi ikke vet om hvordan bruk av rusmidler påvirker en hjerne i utvikling, så det kan være lurt å ta det rolig, spesielt hvis man fortsatt er i tenårene.

Dette gjelder for så vidt ikke kun psykedelika, men rusmidler generelt. Det å konstant røyke hasj setter for eksempel et ganske hardt press på en stakkars hjerne, og preger deg nok mer enn du liker å tro. At det preger deg mer enn du merker selv kan jeg nesten garantere deg.

I tillegg har man ofte skole å tenke på, og kanskje man også bor hos familien sin fortsatt. Dette er forpliktelser som fort kan bli vanskelig å vedlikeholde samtidig som man flyr hodestups og uten sikkerhetsnett inn i psykocosmos. Er det noe som er viktig, så er det fremtiden din og ditt forhold til familie og venner. Rusopplevelser og psykedeliske reiser kommer i annen rekke, og er frysegoder man kan spandere på seg når man har alt det andre på plass.



3)
Neste punkt er egentlig det vanskeligste å forholde seg til.

Enkelte individer har det man kaller latente psykiske lidelser. Det vil si at de har en psykisk sykdom eller en tilstand som ikke er utløst, men som kan bli utløst. Psykedeliske stoffer og andre rusmidler kan utløse slike lidelser, som for eksempel en latent psykose.

Det er vanskelig å vite om man har en latent psykose. Det er faktisk ikke så lett å vite om man har en aktiv psykose engang, for når man befinner seg midt oppi den, så virker det mer som om verden er gal og at du selv er normal. Vår hverdagslige bevissthetsstrøm er jo i stor grad fokusert utover gjennom sansene våre, og det kan derfor være mer utfordrende å observere sin egen posisjon her i verden enn andres. Andre mennesker kan ofte se ting ved deg som du selv ikke kan, så det er generelt en god vane å være åpen for personobservasjoner, ihvertfall hvis det kommer fra mennesker du respekterer.

En grei indikator er allikevel om familien din har en historie med psykiske problemer eller ikke. Hvis for eksempel dine foreldre eller besteforeldre har slitt med tunge depresjoner, schizofreni eller lignende, så er det nok lurt å holde seg unna psykedelika.



4)
Hva søker du? Hva vil du oppnå med disse endrede bevissthetstilstandene? Hvis du tror at disse stoffene er godt egnet for å ruse seg på, så vet du ikke nok om hva de kan, og vil gjøre med deg.

Med rus så mener jeg en kjemisk påtvunget tilstand som leverer én gitt følelse og opplevelse hver gang. Psykedelika er ikke rusmidler i den forstand. Dette er stoffer som overrasker deg, som spiller langt mer på psyken enn de gjør på kroppslig stimuli, og som kan være svært uforutsigbare i effekt og opplevelse. De kan ta deg med til de mest ekstreme polene av menneskelig opplevelse, fra himmel til helvete praktisk talt, alt etter som hvordan du har det med deg selv, og hvilken setting du er i. Disse stoffene er noe du tar med respekt, fordi du er nysgjerrig og ønsker å oppleve mer av hva virkeligheten har å by på. De er verktøy for selvutvikling og transcendentale reiser, ikke en erstatning for helgefylla.

Hvis du har denne sunne, undrende nysgjerrigheten, og er åpen for at en vanskelig opplevelse kan være like viktig og givende som en morsom én, så er det et godt tegn. Hvis du derimot kun er ute etter å feste litt, så bør du heller finne noe annet å ruse deg på.



5)
Og så til siste punkt. Hvis du har bestemt deg for å prøve dette, så finnes det en rekke forhåndsregler du kan ta for å øke sjansen for en vellykket opplevelse. Dette har vi allerede en utmerket tråd om, som jeg anbefaler alle interesserte å ta en kikk på:

Tripping - råd og veiledning
Sist endret av mentalmelt; 11. september 2018 kl. 10:36.