View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Og der er eg tilbøyeleg til å vere einig med dei som seier at straffene er for strenge.

Voldtekt fører til ubetinga fengsel. For svært mange av dei gråsone-tinga kunne nok 5-10k i forelegg vore vel så godt alternativ. Terskelen for å ilegge det vil vere lågare enn terskelen for ubetinga fengsel. Det vil føre til at offeret føler seg trudd, og det vil vere eit relativt kraftig signal om at handlinga er totalt uakseptabel. Samt at eg generelt har problemer med å forsvare at enkelte typer overgrep er to-år-i-fengsel-galt.
Vis hele sitatet...
Dette er et kjempeviktig poeng. Overgrep er ille, men det er grader av ille. Dette er nok til dels grunnen til den høye frifinningsprosenten.

Det er noe med seksuelle forbrytelser som gjør folk så opptatt av å demonisere gjerningspersonen. Og når tiltalte da ikke er et hensynsløst monster, så kan han dermed ikke være skyldig. At vanlige og ellers greie folk begår overgrep er nesten uhørt å si, fordi jeg da er en sånn som påstår at alle menn kan være overgripere. Men helt vanlige folk gjør alt mulig dumt. Og da må de dømmes etter alvorlighetsgraden i det de har gjort, uavhengig om de er drittsekker eller greie folk.