Tråd: Ateisme
View Single Post
Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Men ateister tror som jeg vet på Big Bang, en eksplosjon som var begynnelsen av universet. Det jeg ikke forstår, er at på et punkt må vel det ha vært null og nada? Hvordan skal da noe, bli til ingenting?
Vis hele sitatet...
For å avklare et par ting: The big bang er ikke noe man tror på, det er noe man vet som et vitenskapelig faktum. En kan selvsagt også vite dette faktumet og være religiøs.

Forøvrig er det ikke lett å forstå hva det er du egentlig spør om her. Spør du om hvordan noe kan bli til ingenting? Isåfall vil en typisk ateist og/eller vitenskapskjenner svare at man ikke vet. Vitenskapen har gjort utrolig store fremskritt på området de siste hundre årene, og det er godt mulig at vi en dag vet, men før den tid vil det være poengløst og uvitenskapelig å påstå at man vet alle aspekter ved universets opprinnelse.

Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Dette er jo da jeg drar likheter mellom ateisme og religion. hva er egentlig et ateist sitt svar på nettopp det spørsmålet over her?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med dette?

Religion velger avhengig av kultur og tidsperiode en forklaring på det man ikke har kunnskap om. Norrøn mytologi forklarte universets opprinnelse ved at den ble skapt av Ymes kropp i Ginnungagap, og at torden var Tor som slo med hammeren. Religion er med andre ord en grunnmur for å forklare det man ikke vet, som systematisk har blitt motbevist av vitenskapen gjennom tidene. Det er ingenting som tilsier at religion plutselig skal ha rett om universets opprinnelse.

Ateisme og vitenskap forholder seg utelukkende til det man kan ha kunnskap om, og som kan vises gjentatte ganger gjennom direkte observasjon.

Å velge å tro at mennesker som levde for tusenvis av år siden hadde mer kunnskap enn moderne vitenskap om fysikk og kvantefysikk om universets opprinnelse, er galskap.

Dette er en av mange gode videoer på emnet: https://www.youtube.com/watch?v=wNDGgL73ihY
Sist endret av En deling; 9. april 2018 kl. 00:36.