View Single Post
Hei, jeg har tenkt på en metode nylig for å scamme folk for penger gjennom nettet, men er usikker på hvordan det kan fungere og om det er noe sjanse for å bli tatt.

Jeg ser det er en hel haug med engelske sider, rundt omkring i hele verden, lik norske, der folk selger brukt. Dette kan være alt mulig, det er ikke så nøye. Jeg ser en rekke folk selger og kjøper i disse gruppene og får tingene tilsendt. Regner med dette skjer gjennom forskuddsbetaling da.

Vil det fungere om du oppretter falske facebookbrukere som ser noenlunde legitime ut, for så å melde seg inn i disse gruppene rettet mot utlandet, for så å scamme folk.

Slik ser jeg for meg dette:

1. Oppretter falske brukere og blir medlem i ulike grupper
2. Legg ut salgsobjekter som er i den størrelsesorden at de fint kan sendes i posten til folk
3. End opp med bud og inngå avtale om forskudd og si det skal sendes
4. Oppgi norsk bankkontonummer, og få personene til å overføre.
5. Blokk de og snakk aldri med dem igjen.

Dersom jeg gjorde dette og solgte til noen i eksempelvis England. Kan de anmelde det og spore meg etter bankkontonummer i Norge. Vil det være mulig for politi i utlandet å vite at dette er et norsk bankkontonummer?
Finnes det egentlig noen særlig risiko for å kunne bli tatt for noe sånn så lenge du bruker falske brukere, VPN-tjenester, men oppgir ditt ekte norske bankkontonummer?