View Single Post
Do Not Conform
oriento's Avatar
81
HVA HENDER NÅR JEG SLUTTER MED HASJ?
Når man slutter med hasj tar det opp til 6 uker, i blant 10 uker, for alt THC er skilt ut av
kroppen. Derfor går det ikke gradvis å minske dosen, ettersom du da fortsetter med å
påvirke den kroniske effekten. 6-10 uker kan fort bli 6 mnd om kroppsvekten din er høy når du slutter og går ned litt i vekt i pr mnd etter avsluttning.
Denne abstinensperioden kan dels opp i 3 steg, som hver for seg har sine problemer og
kjennetegn.
Det første steget varer i ca. 12 dager og har et medisinsk preg:
Har du opplevd følgende abstinenssymptomer?
Søvnforstyrrelser?
Kald og varm svetting?
Øket drømmeaktivitet?
Muskelverk?
Hodeverk?
Snue?
Dårlig mage?
Irritasjon?
Negative følelser?
Hva er viktig å tenke på under denne fasen av avvenningen?
Ta ikke en beslutning om at du i framtiden aldri mer skal røyke hasj. Bestem deg for at
du i dag ikke skal røyke hasj. I morgen beslutter du deg for å være rusfri osv..
Det går ikke an å gradvis minske inntaket av hasj. Om du røyker en gang pr. dag,
ødelegger du din mulighet til å hanskes med de følelsene som kommer fram.
Tilbakefall i dette stadiet er ofte en flukt fra de symptomene som er nevnt ovenfor.
Disse symptomene er dog forbigående.
• Legg merke til hvordan du og din oppfatning av verden forandres, selv de små
detaljens.
• Sammenlign forskjellene fra dag til dag.
• Tenk etter på hvilken måte du forandres.
• Spør dine venner og familie om de merker noen forandring hos deg?
Det andre steget varer til 3 uker etter siste hasjrøyk og har et psykologisk preg. Det er
under denne perioden hasjens beroligende effekt ikke lenger kan holde tilbake de
negative følelsene som er oppstått under perioden med hasjbruk. Framveksten av både
disse negative følelsene og også andre følelser forsterkes av at drømmene blir mer
intensive.
Hva er viktig å tenke på under denne fasen av avvenningen?
• Du kommer til å merke at du fungerer dårligere, hvilket er helt naturlig. Det
kommer snart til å bli en forandring til det bedre.
• Du kommer til å få følelsesmessige svingninger. Tenk på hva som gjør at du har
det bra, og hva som gjør at du har det dårlig.
• Hvordan håndterer du hverdagsproblemer?
• Lær å kjenne igjen dine fluktreaksjoner.
• Anvend dine nyoppdagede evner til ettertanke og refleksjon.
• Tilbakefall i dette stadiet kan bero på at du tankemessig ikke kan håndtere de
framvoksende følelsene. Derfor er det viktig at du så mye som mulig fortsetter å
legge merke til, sammenligne og tenke etter, slik at du ikke går tilbake til tidligere
fluktreaksjoner.
• Spør dine venner og familie om de har merket noen forandring hos deg?

Det tredje steget har et sosialt preg og har egentlig ingen slutt. Det er fortellingen om
din identitetsutvikling, som nå ikke hindres av hasjens påvirkning.
Hva er viktig å tenke på under denne fasen av avvenningen?
• Sammenlign de forestillinger om et normalt liv som du hadde som misbruker og
hvordan du ser det nå.
• Din gamle måte å lose problemene på må granskes, og eventuell erstattes med
en ny måte å løse problemene på.
• Du kan nå begynne å planlegge for resten av livet ditt på en mer seriøs måte.
Hvor står jeg og hvor vil jeg gå?
• Tenk på at du bare er i innledningen av en ny fase i ditt liv og at denne perioden
ikke har noen slutt. Den er en fortsettelse av den modenhetsutvikling som du
bremset med din hasjrøyking.
Husk også at du er født med et følesekskart som skal inneholde alle følelser, sinne, glede, sorg, tristhet, savn, kjedsomhet.... osv osv. Dette er følelser som skal være der, du er ikke psyk eller syk fordi du føler angst eller uro. bli skjent med følelsene dine. Det kommer ikke til å ta livet av deg, de skal bare føles ikke forfølges.
Etter hva jeg leser fra hvordan du har det, så vil jeg si du er på steg 3 Stå på! det er her du har mulighet til å bli skjent med deg selv helt på nytt, og helt garantert vil du oppdage det samme som jeg har oppdaget bare ved dine innlegg her... DU er fantastisk!!