View Single Post
Siden man diskuterer så Kan jeg jo komme med noen historiske ting.

Høyresiden er ofte regnet som de som henger om verdikonservative syn, nasjonalisme, tradisjoner, kapitalismestatus qou. Men de trenger ikke inneholde alle elementer.

Venstre siden er gjerne da sosialisme, bryte med det gamle, nye tanker(eller gamle i ny innpakning) , bryte normene.

Så har du en variant som begge sider har brukt men kanskje høyresiden har blitt mest kjent for populisme. Man tar en eller flere fanesaker og kjører hardt på de. Spinner dette og skaper frykt/forventning i folket om at dette er farlig/viktig/riktig og vinner på det. Nyeste eksempler er jo Trump og Bolasonero(Brasil) for Høyre og Hugo Chavez i Venezuela, riktignok død men dyktig populist for venstre.
Religion kan og knyttes til høyresiden, men det avhenger av hvor du er. Vesten er kristen og terror utøvd av andre religioner vil bli satt på venstre siden, mens buddhistiske ekstremister vil være på høyre siden i Thailand.

Å må si jeg lurer på hvilken stein man har levd under hvis man ikke har fått med seg ekstremister på hver side. I Norge har vi lite politisk motivert vold. ABB er vel den som har dratt det lengst, men og han i moskeen i Bærum dette er eksempler på fra høyre siden. Har vært lite og høre fra venstre siden i så måte, noen slåsskamper med nynazister og noen demoer.

Muslimske terrorister hører jo egentlig til på høyresiden, men siden de står i opposisjon til de kristne verdier så blir de satt i samme bås som venstresiden. Her må vi ett godt stykke tilbake men RAF samarbeidet med PLO, Svarr september og andre som drev med terror på den tiden. IRA kan vel og settes inn her da de egentlig har samarbeidet med mange alt fra nazi Tyskland til PLO.

Men til spørsmålet. Får høyresiden mye tyn, ja og nei. Regjeringen er høyrestyrt så selvsagt vil det være mer fokus der. Men de er ikke ekstreme. Konservative ja, kapitalisme ja, religion ja, men ikke ekstreme.

I Oslo så er det jo venstresiden som styrer og de får mye tyn i media, at Inga Marte torkelsen ikke har gitt seg skjønner ikke jeg. Alt vel fortjent.

Så er du i maktposisjon så får du tyn, ekstremistene får tyn når de gjør noe.

Man har kanskje mer fokus på den ekstreme høyresiden fordi de har vært de mest voldelige i de siste årene, både nasjonalt og internasjonalt.