View Single Post
Det er på tide å ta tak og få lest noen bøker!
(Forhåpentligvis gjelder dette flere enn bare meg. )

Her på forumet er det mange som leser mye, og som garantert har mange gode innspill.

Det er så mange bøker og forfattere som stadig blir nevnt som klassikere og must-reads, og det har gått opp for meg at jeg ikke har lest noen ting. I utgangspunktet kunne jeg tenkt meg bøker som gir meg nye perspektiver og er øyeåpnere, enten det dreier seg om filosofi, samfunn, økonomi, helse, vitenskap, politikk, historie, whatever. Men jeg er egentlig interessert i skjønnlitteratur også, dersom det er noe vanvittig bra som alle burde ha lest.

Jeg har allerede bestilt et par bøker fra Richard Dawkins («The God Delusion» og «The Selfish Gene»), samt «Letters from a stoic» og «Discourses and selected writings» fra Epictetus, etter anbefalinger fra andre.

Tar gjerne imot tips! Ser ofte mange kjente navn (fra diverse sjangre) gå igjen;
Hitchens, Harris, Marcus Aurelius, Nietzsche, Freud, Brontë, Austen, Hamsun, Shakespeare, Hemingway, Proust, Ibsen, Rand, Tolstoj, Dostojevskij, Fry, Mao, Orwell, Brown, Marx, Kant, Twain, Wilde, Dickens, ...
Er det noen gode must-reads her, eller er de oppskrytte? Har du noen å tilføye?

Hvilke bøker hører hjemme i en «dannet menneske starter pack», og hvorfor?
Hvilke bøker vil du anbefale til en nybegynner som bare ønsker å bli litt mer belest?
Skriv gjerne en kort linje om boken og hvorfor den bør leses!