View Single Post
Sitat av cregeland Vis innlegg
Det kan jeg prøve - men vil det fungere siden jeg i dette oppsettet ikke bruker VLAN (kun igmp-proxy og routing). Får IP på ETH1 fra FMG port 3 (192.168.0.x) uten å ha konfigurert VLAN. Fiber rett på Edgerouter 6P var jo ikke så lurt siden den ikke har hardware switching - så da er det vel å unngå VLAN switching og heller bruke routing som er riktig?



Prøvde akkurat Q22 direkte på ETH2. Det hakker etter 15-20 sekunder. TV2 hakker konsekvent etter 15-20 sek mens TV2 Nyhetskanalen ser ut til å fungere fint. Merkelig. Kan i hvert fall foreløpig utelukke switchene som kilde til problemet.

Kan prøve å fjerne brannmuren. Hva skjer hvis jeg fjerner ETH2 interface bindingen mot LAN1_LOCAL og LAN1_IN firewall ruleset? Vil det bli accept all eller drop all?

Jeg har forresten Lyse som Altibox leverandør hvis det betyr noe mtp routingene.
Vis hele sitatet...

Dere blander sammen ting nå. Så lenge FMG står koblet til skal du ikke forholde deg til vlan i det hele tatt på edgerouter.
Det virker som du har en eller flere switcher koblet på edgerouteren din allerede? (kanskje en til ditt nett og en til leiligheten?)
Oppsettet ditt vil nok fungere bedre om fiberen går direkte i ER6 og denne får ipadresse på vlan 101 og 102 direkte.