View Single Post
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Ok, kanskje ikke noe å diskutere men i artikkelen du linker til så er det jo bevisforspillelse som er årsaken for isolasjon og er helt normalt i store etterforskninger.

Jeg fikk inntrykk av at de satt med pc som var kryptert og som du nektet å oppgi passord til. I artikkelen nevnes det bla aktive epostkontoer o.l da er det jo noe helt annet.

Uten å ha annet enn artikkelen å gå etter så vil jeg påstå at man bør forvente isolasjon i en slik type sak, men ikke pga av krypterte harddisker slik du får det til å høres ut som.

Det står jo også at det allerede hadde blitt slettet innhold fra epostkontoer så frykten fra politiets side virker jo reell.
Vis hele sitatet...
Om du nekter og oppgi krypteringsnøkler - På hva annet grunnlag enn bevisforspillelsefare skal du bli fengslet? Når du blir vareteksfengslet, så er det på 2 forskjellige grunnlag det foregår. Bevisforspillelse eller gjentagelsefare. Om du leser saken min som jeg linket til, så ser du en advokat er ute og sier at det er brukt -unødvendig- mye isolasjon. Ja, det var en stor sak, men dette var en sak som hadde i utgangspunktet strafferamme på 6 år. Det er ingenting i forhold til la oss si 50 kilo amfetamin, hvor strafferammen er 21 år.

De beslagla alle våre datamaskiner, alle var krypterte. I desse steroidesakene så kan jeg fortelle deg at som regel er det på datamaskinene de finner flest eposter, ikke på epostkontoene. Når du sender en epost så lagrer det seg masse data på pcene om du ikke er klarer og slette dem. Det ligger bitcoins kontoer, det ligger kundelister, det ligge mye politiet vil ha tak i, på pcen. Så som jeg sa, det var ikke bare at de ikke fikk krypteringsnøklene til onlinekontoer, det var at de ikke fikk det til datamaskinene som gjorde at vi ble sittende så lenge isolert. Og det bør man forvente i en så stor sak? Igjen, strafferamme på 6 år. Jeg vil kan utfordre deg til og finne folk som har sittet lengre isolert i de største narkosakene i Norge, du vil ikke finne noen tilfeller.

Men som du sier, nei det er ikke noe og diskutere. Nekter du og oppgi krypteringsnøkler så blir du sittende lenger i varetekt, og lenger i isolasjon. Jeg vet, for jeg opplevde det. Ikke ALENE på det grunnlag at du har kryptert hardisken din....Men har de nok indisier på deg, så bruker de at du nekter og oppgi kryptering for hva det er verdt. Du ser den største saken jeg henviste til, de slapp ut etter 2 måneder, så ikke fortell meg at det å oppgi nøklene kontra det og ikke oppgi nøklene ikke har noe og si.

Hver uke uten unntak ringte politiet meg også, med lovnader om at om jeg oppga krypteringsnøklene, så ville jeg slippe ut av isolasjon med engang. Så hele det isolasjonsgreien er bare et pressmiddel for og få deg til og oppgi passordene dine, men selvsagt, det høres vel ikke så ekte ut det heller....
Sist endret av et eller annet; 10. november 2016 kl. 14:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.