View Single Post
Jeg er veldig enig i det du skriver ivi, og jeg kunne ikke sagt det bedre selv.

Dessverre er det slik at de elevene som jobber på OD og tar det for gitt at dette er "det eneste rette" er som oftest for lite utviklet og vet for lite om politikk til at de forstår at de får ensidig informasjon. Derfor hjelper det pent lite å prøve å forklare dem det, og du blir hengt ut fordi du er en "egoistisk drittsekk".

Det nest største problemet, som du ikke har skrevet noe om, er det at folka som leder od på hver enkelt skole som oftest er slike som jeg nevnte over. Men ikke bare ser de alt i 2d, de er også ofte arrogante "wannabe ledere" som liker å vise seg fram og sjefe, og derfor blir det hele vinklet enda mer (om mulig) mot at de som har noe i mot er egoistiske jævler. Dette hjelper ikke akkurat på helhetsinntrykket til OD, eller motivasjonen til den enkelt elev. Er det slik OD vil presentere seg selv for sine arbeidere? Er det ingen kvalitetssjekk av folk som jobber her?

Det første året på ungdomsskolen spurte jeg om å ikke få jobbe på OD, rett og slett fordi jeg ikke syntes noe om saken. Det var, om jeg husker rett, en kampanje med stor vekt på å stoppe vold mot kvinner i ett eller annet U-land, og materiellet så ut som om det var laget i samarbeid med RU og Ottar. Hva jeg syntes om likestilling (de driter visst i at menn blir utsatt mot vold) er en annen diskusjon, men jeg ble faktisk tvunget til å jobbe, og siden jeg ikke hadde skaffet jobb selv måtte jeg bære ved for en aggressiv, sint dame i litt over 10 timer, i regnet, uten så mye som en lunsjpause.

Er det ingen som sjekker jobbene folk får på OD? Det burde da være førsteprioritet å forsikre at de stakkars ungdomsskoleelevene får tildelt arbeidsplasser som følger gitte lover og regler for arbeid. Mitt tilfelle er ikke satt veldig på spissen, men la oss si at noen jobba på snekkerverksted og fikk i oppgave å bruke tunge maskiner og andre dødsfeller uten noe særlig opplæring. Dette er det ingen i OD som hadde fått vite om, for de sjekker ikke opp noe som helst.

Bah, sier jeg. Bah! Glad jeg er ferdig.