View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Masse synsing. Om du ser på dette kartet vil du legge merke til at det må spre seg nordover, før det kan spre seg vestover, på grunn av Bottenvika. I nord har du tilfeldigvis og ei tregrense. I Noreg er den relativt langt nord, på grunn av oppvarming frå havet, men det vil ikkje sjokkere meg om den er med på å hindre ekornet i å vandre nordover. Uansett er jo klimatiske forhold og eit stykke hav god og klassisk barriere i evolusjonen.

Det er difor ikkje spesielt utenkjeleg at arten vil kunne spre seg til Noreg, gitt høvet - men at den ikkje kan spre seg naturleg, på grunn av barrierer.
Vis hele sitatet...
Jo takk.
Det var greit å få et svar fra deg som ikke inneholdt synsing......

I Finland har de denne ekorntypen, og hvis du ser på et kart vil du se at finland strekker seg langt forbi bottenviken. Tregrensa er forskjellig etter hvor i Norge vi er. De har bar/bjørkeskog nord for bottenvika også...

Jeg har derimot lest meg opp litt i det siste og flyge-ekornet er vernet i Finland på grunn av at bestanden synker pga skogshogst.
For som jeg sa tidligere, dette ekornet har helt spesielle krav til skogen den skal bo i.
Den har 4-5 forskjellige bol som blir brukt aktivt gjennom hele året. Og de skal oppfylle alle kravene samtidig som at de skal være innenfor reviret.

For ikke å snakke om ekornet vi har fra før, som er større og allerede godt etablert i norsk fauna.
Norge er ikke ei øy der økosystemet blir truet av hva som helst. Det eneste dyret som har etablert seg i dette landet med suksess de siste 100 årene er minken. Selv om villsvin og mårhund kommer etter hvert er de fremdeles ikke mange nok til at det er en levedyktig bestand per nå.

Problem oppstår når en art kommer til et økosystem hvor den ikke har naturlige fiender og en stor evne til å reprodusere seg. Dette ekornet har både store revir, naturlige fiender og reproduserer seg sakte til gnager å være.