View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Kan det være så simpelt som at normbrudd provoserer?
Vis hele sitatet...
Det er helt åpenbart. Men skal man vurdere om en norm er verdt å holde på eller bør skrotes, så bør man se litt på hvorfor normen er der. Og så føler jeg at hvis samfunnet har en norm som begrenser min oppførsel så skylder de meg en plausibel forklaring på hvorfor jeg skal rette meg etter den.

Samfunnet har en haug med uskrevne regler om hvilken bekledning som er akseptabelt til hvilke anledninger. Hadde jeg møtt opp til en galla med en dressjakke og skjorte med store hull i som viste den nakne ryggen min tror jeg fort at en dørvakt ville reagert. Ikke fordi dørvakta ser på ryggen min som spesielt pirrende, men fordi dørvakta reagerer på et brudd på en norm.
Vis hele sitatet...
Blir du invitert på en galla, i et bryllup eller liknende, vil det at du pynter deg vise at du tar anledningen høytidelig. Møter du opp i fillete klær signaliserer du at dette ikke er en stor og viktig anledning for deg, enten at du bare ikke har brydd deg eller at du bevisst demonstrerer hvor mye du driter i det. Folk vil naturlig nok finne det provoserende.

Jeg lurer altså ikke på om det er et normbrudd å bade toppløs, jeg lurer på hvorfor. Den vanlige forklaringen er at det er seksuelt grenseoverskridende, og jeg har argumentert for at det ikke virker sannsynlig at det er der det egentlig ligger - kanskje akkurat motsatt. Å spille på sex er ikke bare akseptert, det er nærmest forventet. Du skal enten blygt gjemme bort kroppen eller fremstille den mest mulig attraktivt. Den skal ikke bare være der som en naturlig del av deg selv. Myoxos litt humoristiske poeng illustrerer det samme. Kvinnelig kropp som ikke er direkte sexy, det er ekkelt og skal ikke snakkes om. Brystmelk fra mennesker er for eksempel kjempeekkelt, selv om man lett kan drikke brystmelk fra ei ku. Forstå det den som kan.