View Single Post
Sitat av lidran Vis innlegg
Blandingshund? Dropp det. Det er direkte useriøst. Det er et (større) genetisk sjansespill (enn seriøs avl) og det fødes allerede flere hunder enn det finnes aktuelle eiere. Forstå meg rett, jeg har truffet mange kjempefine eventyrblandinger, det er ikke det, men god hundeavl krever en god porsjon kunnskap, investeringer (helsesjekker både av opphav og etterhvert avkom) og evne til å finne gode hjem til krabatene og påta seg ansvar for kjøpere resten av valpenes liv.
Vis hele sitatet...

Det er da plenty med legitime grunner til å ønske en blandingshund. Så hardt som det er avlet på enkelte raser så vil jeg si at det er kanskje større sjanser for en "frisk og rask" hund om en går for eventyrblanding. Det vil være et genetisk sjansespill, men resultatet kan bli en overraskende bra brukshund.

Det er så mange typer hundefolk, at jeg føler du generaliserer veldig mye i svaret. Mange bryr seg ikke i det hele tatt om stamtavler, papirer etc. Noen har hunden som turkompis, selskap, kamerat etc. Vet om gode gjeterhunder som er er tjuvparringer og som ifølge eierne er vel så gode som renrasede, eventyrblandingen var feks ikke like nervøs rundt fremmede.

Enkelte raser er jo avlet nærmest til det bisarre, men blå tunger som sies å være pga lavt O2, inntrykte fjes, ledd/hofte plager.

Sålenge eier synes eventyrblanding er en god ide så tenker da får det være helt greit da. Hunder trenger ikke være pengemaskiner, renrasede eller ha særdeles gode papirer eller ha sklidd gjennom alt av tenkelige kontroller for å være en god brukshund, eller bare en hyggelig kamerat.

Nei hundefolk MÅ ikke bli en del av en klan. Det er fult mulig å ha hund uten å bli gjengmedlem eller bli sektmedlem og følge alt og alle med samme rase. Hadde hund i mange år uten å reise på treff, delta i klubber eller dypdykke i alt hva andre med samme type bikkje foretok seg. Spør du meg så er det så mange verdensmestre i slike miljøer at sånt orker jeg ikke bruke tid på. Jeg hadde bikkje primært for å ikke bli lat og feit. Fikk meg alltid 2-3 gode turer til fots i raskt tempo hver eneste dag året rundt. Og hver gang jeg kom hjem og åpnet døren så stod kameraten i gangen og var super lykkelig over å se meg. Bare det er jo nesten nok til å ha hund.

Sosialiseringen ble gjort fra han var liten, ble vant til at det kom og gikk mye folk hjemme. Noen med hunder men de fleste uten. Så traff vi kanskje andre under på lufteturer eller tok skogs eller fjellturer med andre som hadde hund. Fungere helt topp, lydig og snill hund som var trygg og god. Den var ikke renraset, hadde ikke gode papirer og jeg trengte ikke være en del av en klan. Ble 11 år den bikkja. RIP.
Sist endret av _abc_; 17. oktober 2019 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.