View Single Post
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Da burde du helt klart gitt beskjed før. At du ikke har mulig, synes jeg er merkelig. Hva gjorde at du ikke hadde mulighet?

Nå har ikke vi flexitid på min arbeidsplass, men hvis noen som f.eks skal begynne på jobb kl. 15, ringer inn 9.20, så er det lovlig sent i mine øyne.
Og skulle de begynt f.eks 8, så tilsier det en muntlig advarsel.

Jeg skjønner at sjefen din er litt pissed, det hadde jeg også blitt. Det at du i tillegg har brukt flere egenmeldinger tidligere gjør det jo ikke bedre.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg burde gitt beskjed tidligere, men nå er det nå slik at det er ikke alltid man har mulighet til det. Hadde jeg hatt mulighet til det hadde jeg jo selvfølgelig gjort det. Sitter jo ikke hjemme på sofaen, glor på tv og tenker at jeg kan vente enda litt til med å gi beskjed.

Har jo ingenting å si hvor mange egenmeldinger man har brukt. Blir man syk så blir man syk, er jo ikke noe å gjøre med det. Jeg sitter ikke hjemme fordi jeg har hodepine. Går p åjobb med mindre jeg har en god grunn til å bli hjemme.




Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Det er faktisk vanlig å ha tvunget ubetalt lunsj i en halvtime.

Og ikke bare det, siden du er lærling burde du hvertfall respektere reglene til arbeidsgiveren din, selv om det er han som har funnet de på ja. Hvor vanskelig er det å si "jeg hadde feber" eller "jeg kasta opp hele dagen". Jeg har hvertfall aldri ringt sjefen min og sagt "jeg er syk, hade bra", det er vanlig folkesikk som han ene over her sier.

Og så var det veldig dumt av deg å ikke ringe han på nytt, fordi det er sjefen som skal ha beskjeden av deg personling, ikke av noen andre. "Det er ikke mitt problem at han ikke er tilgjengelig når jeg ringer" - holdningen din sier meg at du ikke kommer langt i arbeidslivet etter at lærling tia di er over

edit: Desuten så har du jo lov til å bare bruke 1 egenmelding i året. Så før du går å undersøker hver lille detalj som sjefen din gjør galt, sjekk deg selv for du kan få sparken fortere enn du aner. Og da regner jeg med at du kommer hit igjen og prøver å få hjelp til å finne noe feil som noen har gjort og at du egentlig ikke skulle hatt sparken og bla bla bla. Så voks opp, og slutt å ta egenmeldinger hele tiden. Hvis du er syk kan du gå til legen din og få sykmelding.
Vis hele sitatet...
Så det du prøver å si er at fordi jeg er lærling s kan skal jeg drite i det man har krav og rett på, og bare følge urimelige regler som bryter med lovverk og kontrakten jeg har signert på? Nei, det gidder jeg ikke. Om jeg føler meg urettferdig behandlet eller vet at ting jeg blir pålagt strider mot lovverket så gir jeg beskjed. Det er sånne som deg som gjør at enkelte sjefer gjør som de vil fordi de ansatte ikke gjør noe med de tingene sjefer pålegger sine ansatte.

Gjetter på at sjefen din har fortalt deg at man kun kan bruke en egenmelding i året. Hadde du sjekket opp i lovverket hadde du funnet ut at det ikke stemmer.

La meg sitere til deg
Etter to måneders ansettelse, kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til tre kalenderdager (helgedager telles med). Denne retten kan benyttes inntil fire ganger i løpet av en 12-måneders periode, og det er her uten betydning om fraværet er en, to eller tre dager.
Vis hele sitatet...
Og i mitt tilfelle:
Dersom bedriften er med i ordningen Inkluderende Arbeidsliv (IA), kan arbeidstakeren selv sykmelde seg i opp til åtte kalenderdager pr sykdomstilfelle, totalt opptil 24 dager pr. år.
Vis hele sitatet...




Sitat av poehzler Vis innlegg
Over hvor lang tid har du vært borte fra jobb i 13 dager? Nå er det vel slik, om jeg ikke husker helt feil, at man skal han sykemelding på alt over 3 dager. Det betyr med andre ord at du har tatt ut 6 egenmeldinger over perioden, hvor 5 av disse var enkelt-dager.

Dette, i tillegg til måten du taklet nevnte situasjon på, får meg til å tro at du ikke er verdens beste arbeidstaker heller. Si hva du vil om sjefen din, har ikke kjennskap til han, men se deg gjerne i speilet før du begynner å søke opp lovverk og lignende.

Hvis det er slik at du er nødt til å søke opp lover og regler for hver situasjon du havner i, så er det nok uansett et usunt forhold dere har. Det meste ordner seg hvis man bare klarer å prate sammen som normale folk. Det er i alle fall min erfaring.
Vis hele sitatet...
Les sitat over.

Det at jeg takler situasjonen slik jeg gjør er fordi jeg har fått nok av at sjefen min styrer på som han vil uten å vite at det han gjør faktisk er lov.
Dette var ikke en tråd jeg laget for å få svar p åhvordan dere ser på meg som en arbeidstaker, men om sjefen min faktisk har krav på å vite årsaken til at jeg er vekke fra jobb ved bruk av en egenmelding. Ja, jeg har sagt at det er pga sykdom, men ønsker ikke å gå inn på hvorfor, noe sjefen min ville vite.

Jeg søker ikke opp i lover og regler for hver situasjon jeg havner opp i. Dette er første gangen det har vert behov for det fordi jeg var usikker selv.



God helg!