View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva med scenario 3 isteden?
"Nei, altså, ikke for å være vrang, men jeg er veldig opptatt borgerrettigheter og individuell frihet, så dersom du skal foreta noe inngrep mot min person må jeg nesten be om en lovhjemlet begrunnelse. Det er en ideologisk begrunnet prinsippsak og ikke noe personlig mot deg. Dessuten har jeg egentlig ikke tid til å vente på at du går gjennom bilen min med finkam, særlig hvis det ikke er noen grunn til det."

Det går faktisk helt fint an å si nei til en forespørsel fra myndighetene uten å oppføre seg som en fjortenåring.
Vis hele sitatet...

Jeg ser poenget ditt, ja, det kan eksistere flere scenarioer, men ser du poenget mitt med at du da kan øke mistanken, uansett hvor uskyldig du er, sålenge du nevner rettigheter du har og lignende.
Tror politiet har møtt de fleste folk og argumenter, og ønsker man (som "misbruker" av illegale midler) og slippe fort unna en kontroll av noe slag er det å spille dum og lydig en enkel utvei.
Trenger ikke være fjortis for det, eksemplet mitt var nettopp det, et eksempel. Jeg har møtt mange forskjellige stonere, og de fleste legger vel fra seg paragrafene når de nærmer seg 30-åra (eller før).
Eksempelet var mere rettet til de yngre som prøver, og som får følelsen av "var denne rusen alt? er det dette som liksom fører til heroin? Bullshit, staten lyver, fuck snuten!" osv. Sånne typer folk med slikt fokus.
(Jeg var vel der selv når jeg var 19 år, henge med de kule gutta og prøve "farlige" ting.)

Jeg betviler ikke at freak-folk er litt mere oppdaterte og oppegående enn som så, men jeg har sett poster av folk her inne som har stilt meg i tvil, derav min kommentar.
Personlig vil jeg heller late som ikkeno, og slippe unna raskere, enn å preke bort tida med polisen om hvem som har rett og feil i undersøkelsen av bilen og paragrafene som brukes.
Snuten tar hevnaksjoner rett som det er, og jeg har sett folk her inne har vært tøffe mot polisen, for så å klage på ofte razziaer senere (trenger nødvendigvis ikke ha noe med hverandre å gjøre, men er man frekk mot politiet kan en vente reaksjoner.)