View Single Post
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Min erfaring er at å knipse i vei på høy ISO for mer lysinslipp fungerer veldig dårlig uten optisk stabilisering. Da skal det veldig lite til for å få kornete bilder. Spesielt om situasjonen også skulle trengt noe lengre lukketid for mer lys da er man fort ute å kjøre. Etter å ha brukt optisk stabilisator kan jeg ikke se for meg å bruke kamera uten OIS.
Vis hele sitatet...
Nå må budeia på jobb her, for du er tydeligvis helt på jordet. Bildestabilisering, optisk eller elektronisk, har ingenting med ISO å gjøre.
ISO er sensitiviteten på bildebrikken.

Høyere ISO gir mer sensitiv sensor, som igjen gir korrekt eksponerte bilder ved kortere lukkertid enn en lavere ISO, sett at blenderåpningen er den samme.
Jeg tror du blander ISO og blenderåpning, ettersom du snakker om ISO og lysinnslipp i samme setning.

At bildene blir kornete er fordi det er en telefon og sensoren er knøttliten og blir fort varm, dette igjen skaper "støy"(røde og grønne piksler) på bildene(det du kaller kornete). En tommelregel er at jo større sensoren er, jo høyere ISO kan du fotografere på før du får synlig støy.


Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg sa vel ikke det vel? Jeg sa at innendørs er det ennå viktigere å kunne bruke høy ISO nettopp pga av dårlig lys. Det gjelder jo også utendørs i dårlig lys selvsagt.
Vis hele sitatet...

Det er mulig jeg misforstår deg, men du skriver her at du kun kan bruke lang lukkertid eller høy ISO utendørs?

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er stort sett kun utendørs i fine forhold jeg kan bruke lang lukketid eller høy ISO uten optisk stabilisering.
Vis hele sitatet...

Uansett skal jeg som tidligere nevnt ikke nekte for at både OIS og EIS er fine funksjoner å ha, men det er så absolutt ikke en dealbreaker for meg. Spesielt ikke på en så vid brennvidde som mobilkameraer flest har, montert på en så lett plattform som en mobiltelefon.
OIS begynner å bli mer en nødvendighet når du prøver å håndholde et 400mm objektiv på 4kg montert på et stort speilrefleks.