View Single Post
Hei.

Jeg trenger hjelp med å begynne å finne ut hvorfor stereoanlegget mitt bråker så inn i hampen mye, da jeg selv er helt grønn på området. Har lyst å kunne gjøre bruk av dette anlegget, da det har en viss affeksjonsverdi for meg.



Her er servicemanual:

https://elektrotanya.com/technics_su.../download.html

Ting som kan være relevant og ting jeg har forsøkt:

Brukte en mobilapp (Spectroid) til å måle støyfrekvensen, og den ser ut til å ligge på 100 Hz (eller peake der omkring eller hva man kaller det). Appen sa i hvertfall "100 Hz", og så var det en fin grønnfarge rundt det tallet

Støyen er såpass skjemmende at jeg må ha volumet fra annlegget på svært lavt (og TVen på nesten full guffe ut av hodetelefonlinja) for at jeg ikke skal legge merke til den.

Ulyden kommer fra begge høytalerne uavhengig om jeg har valgt CD eller VCR (inngangen jeg har koblet TVen inni). Den durer og går så lenge annlegget er på - uavhengig av om jeg spiller eller ikke - og responderer på volumkontrollen.

Ulyden forsvinner når jeg har kasettspilleren valgt som kilde.

Ulyden blir høyere hvis jeg aktiverer phono (som jeg ikke har noe koblet til).

Ulyden blir høyere om jeg kobler av CD-spilleren.

Jeg har forsøkt å koble av strømmen fra alle andre elektriske apparater rundt (Xbox, PlayStation og Tv). Har ingenting å si fra eller til.

Har forsøkt både veggkontakt og padde til annlegget, samt å holde strømkabelen i god avstand til alt annet av ledninger. Har ingenting å si.

Det går en brei flatkabel mellom alle komponentene (som leverer strøm + alt annet), noe som gjør det litt vanskelig å isolere de forskjellige komponentene for å sjekke hvilken som evt. er synderen.

Siden støyen forsvinner når jeg velger kasettspilleren, og blir verre når jeg plugger flatkabelen ut av CD-spilleren, mistenker jeg enten forsterkeren eller preampen. Men disse to kan jeg ikke isolere fra hverandre, siden jeg er avhengig av begge to for å produsere lyd i det hele tatt.

Kanskje flatkabelen er problemet.

En kurios ting er at når jeg kobler ut preampen fra flatkabelen, fungerer displayet på CD-spilleren perfekt. Men når jeg da kobler inn preampen igjen, slukker lysene i CD-displayet (men den fungerer fortsatt til å spille av CD-plater).

Er det noe av det her som gir en indikasjon på hvor problemet ligger? Evt. noen flere ting jeg kan teste ut for at dere med peiling kan begynne å mistenke noe?