View Single Post
Sitat av Mith Vis innlegg
Hele poenget er jo at man skal fokusere på "ikke voldta" og ikke flytte fokus over til "ikke bli voldtatt."
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det bør være hovedfokus, problemet er at voldtekter er og vil være tilstedeværende i dagens samfunn en god stund fremover; og problemet vil ikke løse seg ved at man ensidig angriper problemet, og fordummer og glatt overgår en løsning som i aller største grad fungerer -> enkle prevantive tiltak. Dette går ikke på at jenter må kle seg annerledes, ei heller drikke mindre. Du kommer veldig langt med å gå i grupper på flere personer, og være litt forsiktig med hvor du er på kritiske tider i døgnet.

Det fører ingen vei og løser ikke problemet. Det er rett og slett en avsporing i debatten.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på om jeg er enig eller uenig; for det første fører det absolutt noen vei at jenter tar forhåndsregler selv om de i et perfekt samfunn ikke ville trengt det. For det andre vil jeg si at vi har kommet til et dilemma hvor motpartene i diskusjonen skiller seg.

Vi er enige i at det ikke bør forekomme, men vi er uenige i måten dette skal løses på. Din siden vil løse dette problemet ved å kun rette fokus på voldtektsmannen, mens jeg for min del syntes vi bør rette fokus på prevantive tiltak også - nettopp for å minimere sannsynligheten ytterligere, og for unngå flest mulig voldtekter. Det trenger ikke være mer komplekst enn å starte opp noen kampanjer, å rette fokus på at man bør holde i lag, og å være forsiktig med hvor man går alene. Dette kommer naturligvis som et tillegg til måten dere vil angripe problemet på, altså kartlegge hvorfor det forekommer, ha synligere politi, og langt bedre oppklaringsstatistikk.

Slik jeg ser det, så vil måten dere løser problemet på skape langt flere voldteker fordi dere anngriper problemet så ensidig; men det virker ut til at dere er helt tilfreds med det så lenge jenta ikke "skylder på seg selv"? Er det urettferdig av meg å hevde at vi ønsker færre voldtekter mens dere er fornyøde så lenge måten det løses på er korrekt og likestilt? Tror du ikke jentene som blir voldtatt blir ødelagte uansett?

Det er mulig jeg tar feil, men jeg tror vi har mye å hente på å gjøre alt i vår makt til å unngå det, til tross for at enkelte føler seg trokket på. Hvis samfunnet og kriminalitet har lært oss noe, så er det at prevantive tiltak hjelper; du låser bilen når parkerer, du låser hjemmet når du drar på jobb, og du har autentifikasjonsjonsmidler for å sikre personlig data. Hvorfor? Fordi enn så mye vi forsker og lærer opp samfunnet til ikke å gjøre innbrudd: så vil det forekomme. Hvorfor skal saken være så annerledes her? Jeg skjønner den moralske delen av problemet, men jeg skjønner ikke hvordan dere med samvittigheten i behold klarer å kaste bort slike hjelpemidler og metoder som garantert kommer til å ha effekt.

Merk at mesteparten av overfallsvoldtektene blir gjort av mennesker som kommer fra andre land i verden med utenkelige levekår, er dårlige integrert i samfunnet, og ligger nederst på den sosiale rangstigen. Så lenge integreringen vår ikke er god nok (og det er den ikke), så vil slike ting forekomme med hyppighet, noe dagens situasjon er et uheldig bevis på.

For min del handler ikke dette om skyld, det handler om raskeste og mest effektive vei til målet; som for min del er færrest mulig voldtekter.