View Single Post
Sitat av bennnern Vis innlegg
Nei,men hadde det vært sterkere normer for monogami i samfunnet hadde du vært nødt til å velge en mann som er ca like attraktiv som deg selv.Det må du ikke i våre dager når alle kvinner kan flokke til Tor Tordenkuk uten at det møter noen sosiale konsekvenser. At det oppleves som urettferdig av moderne kvinner å være nødt til å velge noen på sitt eget nivå er kanskje et tegn på den kravstorheten Dorullnisse beskriver.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det en helt syk tanke at det skal være noen som helst normer som dikterer hvem jeg skal få lov å flokke til, og det er det vel opp til Tor å vurdere om jeg er på hans nivå eller ikke. Akkurat som det er opp til meg å vurdere om du er på mitt nivå.

De holdningene der gjør ikke mye for å vinne hjerter for mannssaken altså.

Jeg tror også problemet ligger mer i at menn har det kjipt enn at menn ikke snakker om å ha det kjipt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe som tyder på at menn har mer psykiske vansker enn kvinner, men det er mye som tyder på at de ikke får hjelp for det. Det er få spesifikke tilbud, mye nedvurdering og tildels latterliggjøring i kulturen, og menn velger for sjelden å oppsøke hjelp. Det er jo ikke så vanskelig å se at det ene lett kan føre til det andre her.

Angående linken din: I et samlivsbrudd er det to personer som opplever opplever brudd. At menn velger selvmord er det sikkert mange grunner til, men det som jevnlig blir dratt frem er skamfølelse over å ikke leve opp til samfunnets forventninger. Er det veldig far fetched at det vi kaller giftig maskulinitet, altså for strenge og snevre krav til hva en mann skal være/klare for å være vellykket, spiller inn her?

Og denne setningen, mener du vi skal konkludere med at kvinner burde bli i forhold de mistrives i for å skåne mannen, og at de er skyld i et eventuelt selvmord om de går fra ham? Synes du det er et rimelig krav å legge på et menneske?

- Likestillingsnormen har bidratt til at flere kvinner kan bryte ut av lite tilfredsstillende ekteskap, og har dermed også indirekte bidratt til selvmord, sier Barstad.
Vis hele sitatet...
Sitat av RavnX Vis innlegg
Det at menn tar mer selvmord enn kvinner handler vel om at menn er mer aggressive i selvmordsforsøk, kvinner har vel mer selvmordsforsøk enn menn, men har ikke like stor suksessrate.

Denne konkurransen om hvem så har det kjipest i samfunnnet forstår jeg ikke, alle taper jo på det.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant, men det spørs om alt som registreres som selvmordsforsøk egentlig er det, når man velger åpenbart lite dødelige metoder. Selvskading regnes f eks ofte som suicidal oppførsel, selv om det veldig ofte ikke er det.
Sist endret av *pi; 22. august 2019 kl. 18:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.