View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Du er åpenbart mye mer opptatt av å fortelle dine meningsmotstandere hva de mener enn å faktisk diskutere det de sier. Jeg ser ikke at du har noen som helst holdepunkter for å hevde at en hel politisk fløy tenker slik du beskriver.

Robhols definisjon av giftig femininitet inneholdt ingenting om at det var menn som påførte hinner denne rollen. Det er like mye en rolle mange kvinner dyrker. Det påføres forsåvidt også av menn, akkurat som giftig maskulinitet kan komme av forventning fra både fra menn og kvinner. Slutt å legge ord i munnen på folk.
Vis hele sitatet...
Jeg satte pris på diskusjonen så lenge den var saklig. Det er du som legger ord i min munn her, tillegger meg motiver jeg ikke har og leser meg som fanden leser bibelen heller enn å forsøke å forstå hva jeg sier.

Jeg erkjente det som ble sagt om hva giftig femininitet opprinnelig er. Når jeg sier at jeg opplever at folk har en tendens til å fylle begrepet med noe annet - misbruke det om du vil - og at det derfor har blitt problematisk, så sirkelargumenterer du når du bare viser til "definisjonen" igjen. Men la oss la det begrepet ligge, det er underordnet i det jeg forsøker å si.

Jeg legger ikke ord i munnen på noen. Jeg sier ikke at du eller andre som kaller seg feminister nødvendigvis mener så eller så. Jeg sier noe om hvordan jeg opplever at de som uttaler seg som feminister i det offentlige ordskiftet, men forsåvidt også både privat og i jobbsammenheng, oppleves fra mitt ståsted. At feminismebegrepet, slik det brukes i praksis, har en slagside som kan være til hinder for likestilling begge veier. Og jeg har gitt et eksempel på hva jeg mener gjennom hvordan feminisme presenteres. Jeg kan gi et nytt blodferskt et. I kveldens "Einig!" på NRK sier Faten Mahdi al-Hussein "feminisme handler om at du skal kjempe for kvinners frihet". Jeg ser en slagside, og jeg har forklart hvorfor jeg mener det er problematisk for en hel politisk fløy å bruke dette som utgangspunkt for sitt likestillingsarbeid. Det gjelder forsåvidt flere politikere, men man kan nærmest ikke være sosialist uten å være feminist i dagens Norge.

Jeg har ikke beskrevet én enkelt måte å tenke på, og ergo ikke sagt noe som helst om hvordan en hel politisk fløy tenker. Jeg har sagt og gitt eksempler på flere varianter, inkludert at det finnes feminister som har en mer grunnleggende forståelse av feminismebegrepet. Jeg har sagt at koblingen (sosialisme-feminisme) blir problematisk grunnet den slagsiden jeg opplever i praksis. Når Støre proklamerer at han er feminist på kvinnedagen, så tenker han ikke på menn. Igjen det er ikke problematisk i seg selv, det blir problematisk først når feminismen blir synonymt med likestilling. Jeg har forklart og gitt eksempler på mulige resultater av det også.

Du må gjerne være uenig i at det er problematisk, du kan gjerne betvile at min opplevelse er en korrekt opplevelse av virkeligheten, men ikke kom med usakligheter som at jeg er "mer opptatt av å fortelle mine meningsmotstandere hva de mener enn å faktisk diskutere hva de sier". Jeg har imøtegodt poengene til de jeg har diskutert med, og forklart hvorfor jeg ikke er enig. Hvorfor jeg mener at en teoretisk definisjon av hva feminisme skal være ikk er dekkende for hvordan det brukes. I motsetning til ditt svar her som ikke imøtegår ett eneste av mine argumenter. Så da gir jeg meg der.