View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Blyhagl kan også nyanseres en del, for skadepotensialet varierer enormt fra biotop til biotop. Jeg bruker vismuth selv, men et kategorisk foprbud mot bly virker noe overdrevet. Det er imidlertid ikke der jeg står på barrikadene.
Vis hele sitatet...
Angående bly, så kan man stille spørsmål ved om stål er for lett og dermed representerer en viss fare for skadeskyting og unødig lidelse det også. Bly var vel forsåvidt forbudt i våtmarksområder før også, som er der det gjør skade.

Uansett vitner hele den diskusjonen om at dyrevelferd i høyeste grad er et tema som tas hensyn til i jakt i Norge. Tradisjonen her til lands er å se jakt som matauk og friluftsliv, ikke en sport for kjekkaser der kampen mellom jeger/hund og vilt er et mål i seg selv. Kunnskapsbasert beskatning av bestander er også god viltpleie. Folk som trasker mye i naturen har dessuten en tendens til å bli glad i den, og det man er glad i, tar man gjerne vare på. Alt i alt mener jeg jakt er et godt eksempel på en respektfull og bærekraftig måte å bruke naturen på. Når det faktisk gjør at du slipper å kjøpe industrikjøtt på butikken i tillegg, må det vel i høyeste grad være forsvarlig.
Sist endret av *pi; 25. februar 2021 kl. 16:27.